ekonomi

Kementerian Ekonomi pelawa kerajaan negeri sertai projek pertanian INTAN – Rafizi

Kementerian Ekonomi mempelawa semua kerajaan negeri untuk menyertai Inisiatif Pendapatan Rakyat (IPR) dan bekerjasama mengenal pasti plot tanah yang sesuai untuk diusahakan.

Menterinya, Rafizi Ramli, berkata beliau optimis Projek Inisiatif Usahawan Tani (INTAN) di bawah IPR akan dapat membantu rakyat miskin tegar dengan model inisiatif yang lebih mampan dan berdaya saing di masa depan, umpama ‘memberi joran dan bukan ikan’.

Beliau menjelaskan, buat masa sekarang, mekanisme mengenal pasti plot-plot tanah untuk projek pertanian INTAN di bawah IPR adalah kerjasama bersama-sama kerajaan negeri yang memiliki tanah.

“Jadi, saya buka kepada semua kerajaan negeri untuk sama-sama sertai IPR dan bekerjasama dengan Kementerian Ekonomi untuk terus mengenal pasti plot tanah yang kita usahakan.

“Kalau kerajaan Kedah nak mula dulu, kita akan bantu di Kedah. Kalau kerajaan Negeri Sembilan nak mula juga, kita akan sambut dan bantu.

“Bagi saya, dengan lebih banyak penyertaan negeri, skala projek INTAN akan bertambah besar dan ini akan menambah motivasi pelaksana dan peserta untuk menjayakannya dengan projek INTAN mula terlaksana dengan tanaman hijau di seluruh negara dan boleh dilihat oleh rakyat secara nyata,” katanya melalui hantaran di Facebook miliknya.

Rafizi berkata, bagi kementerian dan agensi-agensi kerajaan pula, kaedah yang digunakan adalah mengenal pasti tanah-tanah yang ada tetapi tidak digunakan bagi tujuan projek penanaman INTAN.

“Ketika ini, beberapa kerajaan negeri telah memberi komitmen dan kerjasama yang baik dalam usaha membantu peserta INTAN mengusahakan tanaman dan seterusnya menjana pendapatan tambahan,” katanya.

Kerajaan dalam Belanjawan 2023 mengumumkan sejumlah RM750 juta disediakan kepada Kementerian Ekonomi bagi menjayakan Inisiatif IPR untuk tahun 2023.

Daripada jumlah itu, sebanyak 50 peratus daripadanya diperuntukkan kepada inisiatif INTAN.

INTAN merupakan komponen pertama IPR bertujuan untuk meningkatkan pendapatan miskin tegar dan B40 serta mengurangkan kebergantungan kepada pengimportan bahan mentah.

Related Articles

Back to top button