Global

Salahuddin sahabat sejati Palestin – HAMAS

Allahyarham bekas Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) Datuk Seri Salahuddin Ayub disifatkan sebagai sahabat sejati Palestin.

Ketua Pejabat Hubungan Arab dan Islam Hamas, Dr Khalil al-Hayya berkata, sokongan tidak berbelah-bahagi Salahuddin terhadap rakyat Palestin dan hak mereka untuk merdeka adalah terpuji dan patut dijadikan teladan.

Menurut beliau, empati dan keprihatinannya terhadap rakyat Palestin telah meninggalkan kesan yang berkekalan di hati mereka serta rakyat Malaysia.

“Advokasi beliau terhadap hak mereka yang ditindas dan dipinggirkan adalah bukti terhadap perwatakan dan dedikasinya sebagai seorang pemimpin,” katanya.

Khalil berkata demikian dalam surat kepada Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Datuk Seri Mohamad Sabu, hari ini.

Beliau dalam surat tersebut turut menyatakan solidariti bersama seluruh rakyat Malaysia yang berduka atas pemergian Salahuddin.

“Semoga segala jasa dan komitmen Salahuddin dalam menegakkan keadilan terus menjadi inspirasi kepada kita semua dalam memperjuangkan keamanan, kebebasan dan maruah untuk semua,” katanya

Mohamad yang juga Presiden Parti Amanah Negara (Amanah) berkongsi salinan surat tersebut dalam laman Facebook miliknya.

Related Articles

Back to top button