Nasional

Rakyat hidup harmoni, tapi segelintir orang politik gemar main isu perkauman

Seorang Ahli Parlimen Belia Malaysia, menyifatkan tindak tanduk segelintir ahli politik di negara ini sebagai punca timbulnya isu berkaitan kaum dan agama yang semakin memuncak kebelakangan ini.

Farid Aidy dipetik laporan Awani berkata, isu tersebut sengaja dijadikan bahan percaturan sebilangan ahli politik dengan mengapi-apikan permusuhan atas kepentingan peribadi dan parti masing-masing.

Sedangkan rakyat Malaysia secara hakikatnya tidak mempunyai isu dalam hal perpaduan antara kaum di negara ini, malah masyarakat Melayu sendiri jelasnya boleh berkawan baik dengan masyarakat dari kaum lain.

“Dahulu sangat jarang kita dengar ada isu berkaitan kaum dan agama. Saya sendiri datang dari sekolah yang 50 peratus Melayu, 40 peratus Cina dan bakinya India. Tetapi kami tak ada masalah untuk berkawan baik.

“Kebelakangan ini, isu perkauman dari ahli politik sendiri sering dimainkan termasuk isu 3R. Saya harap isu-isu ini tidak lagi diutarakan sebab kita sebenarnya tak ada isu pun.

“Kalau jumpa kawan berbangsa lain, kita orang Melayu tak pernah rasa tak kena, kita boleh berkawan baik dengan mereka,” katanya

Dalam laporan sama, Farid turut memuji inisiatif Kementerian Pendidikan dan Kementerian Perpaduan dalam menyemai semangat perpaduan kaum dari peringkat sekolah.

Related Articles

Back to top button