Nasional

Gabenor BNM puji langkah Kerajaan Perpaduan beralih ke sistem subsidi bersasar

Langkah kerajaan melaksanakan secara berperingkat pemansuhan sistem subsidi menyeluruh ke arah sistem subsidi bersasar adalah tepat dan perlu dilaksanakan.

Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Datuk Abdul Rasheed Ghaffour memuji langkah kerajaan yang melaksana pemansuhan secara berperingkat sistem subsidi menyeluruh bagi digantikan dengan sistem subsidi bersasar.

Bercakap dalam sidang media di Kuala Lumpur pada Jumaat, beliau menyifatkannya sebagai langkah tepat dan perlu dilaksanakan tambahan.

Selain terdapat konsensus umum mengenai keperluan peralihan kepada subsidi bersasar daripada subsidi menyeluruh, pelaksanaan subsidi bersasar juga dapat membantu kerajaan menangani ketirisan, selain akan memastikan subsidi disampaikan kepada kumpulan sasaran yang ingin dibantu.

“Namun, sebarang pelarasan kepada subsidi juga harus mengambil kira bahawa terdapat risiko harga tinggi sebagai sebahagian daripada barangan dan perkhidmatan,” katanya.

Kerajaan ketika ini sedang membangunkan Pangkalan Data Utama (PADU) yang bakal memudahkan penyaluran subsidi bersasar mengikut kumpulan pendapatan.

PADU akan mengintegrasikan seluruh pangkalan data kerajaan secara berpusat, mengandungi profil maklumat individu dan isi rumah rakyat Malaysia.

Di samping itu, PADU turut merangkumi pemboleh ubah seperti demografi, pendapatan pekerjaan, status, lokasi dan negeri dan rekod-rekod lain yang berkaitan sebagai rujukan sahih bagi pelaksanaan subsidi bersasar.

Mei lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menjelaskan, PADU akan menjadi penyelaras data antara agensi-agensi sedia ada termasuk Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM) dalam membantu kerajaan mengagihkan subsidi dan bantuan dengan lebih berkesan.

Anwar dilaporkan turut berkata, PADU yang bakal diguna pakai bermula tahun hadapan akan mengumpul maklumat di peringkat isi rumah yang meliputi bilangan isi rumah, rekod pendapatan, tanggungan anak mengikut peringkat pendidikan, lokasi dan bilangan kenderaan.

Related Articles

Back to top button