Politik

Jangan terpengaruh permainan licik pembangkang, pesan Mohamad Sabu

Presiden Parti Amanah Negara (Amanah), Datuk Seri Mohamad Sabu berharap rakyat, khususnya rakyat Johor dan pengundi Parlimen Pulai tidak terpengaruh dengan permainan licik pembangkang.

Bercakap ketika melancarkan Bilik Gerakan P161 Pulai di Perling, di Johor Bahru malam tadi, Mohamad Sabu mendakwa Perikatan Nasional (PN) menggunakan sikap ektremis untuk menarik sokongan, khususnya dalam isu agama dan kaum.

Beliau menyatakan kebimbangan tindakan seperti itu akhirnya akan menyebabkan berlaku pergeseran perkauman seperti sebelum tahun 1969.

“Menjelang PRU15, politik perkauman dilihat telah muncul semula dan kali ini lebih hebat, kononnya agama Islam dan kaum Melayu terancam. Perkara ini dimainkan besar-besaran seperti sebelum 1969 dan tidak dinafikan strategi itu mendapat sambutan khususnya dalam kalangan generasi muda, apatah lagi dengan Undi-18.

“Namun saya percaya, sambutan ini hanyalah bersifat sementara yang bertujuan untuk memerangkap rakyat. Strategi politik seperti Melayu dan Islam terancam, DAP komunis hanya terpakai di Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis,” katanya.

Walau bagaimanapun beliau menyatakan rasa yakin rakyat negeri Johor bijak dalam membuat pilihan parti politik mana untuk mentadbir negara ke arah masa depan lebih baik.

“Saya yakin gelombang hijau tidak akan melintas ke negeri ini kerana rakyat Johor telah lihat pembangunan hebat yang berjalan dengan baik dan memberikan faedah kepada rakyat. Saya yakin Johor akan menjadi benteng paling hebat buat kerajaan perpaduan, kerana itu kita perlu bekerja keras dan memastikan calon kerajaan perpaduan menang dengan bergaya dalam PRK Parlimen Pulai ini,” tambahnya.

Pada ucapan sama, Mohamad turut tampil menjelaskan kepada rakyat bahawa keputusan kepimpinan PH menjalin kerjasama politik dengan Barisan Nasional (BN) adalah untuk menyelamatkan kestabilan negara serta memastikan perkembangan ekonomi berterusan.

“Kerjasama PH dan BN adalah satu perkembangan politik terbaik yang berlaku dalam negara ini. Jika ikutkan dendam peribadi, saya lawan dengan BN selama 44 tahun, tetapi dalam keadaan tiada parti dapat bentuk kerajaan, kita bertindak atas kematangan politik.

“Memang dasar Madani yang diperkenalkan belum sampai sepenuhnya kepada rakyat bawah, kerana baharu berusia lapan bulan, tetapi jika diberikan sedikit masa lagi saya yakin rakyat akan faham,” tambahnya.

Related Articles

Back to top button