Semasa

Hargai kemerdekaan, umat Islam jangan jadi pemecah-belah

Umat Islam perlu menjadi qudwah (ikutan baik), menyerlahkan sifat rahmah serta menghilangkan syak wasangka dalam hidup bermasyarakat di negara ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr. Mohd. Na’im Mokhtar berkata begitu ketika menyampaikan amanat pada program Ambang Merdeka sempena sambutan Hari Kebangsaan di Masjid Putra, Putrajaya malam tadi.

Pada ucapannya, Mohd Na’im turut menyeru agar umat Islam tidak usah menjadi pemecah-belah yang memporak- perandakan, umpama api dalam sekam, mencetus provokasi dan menyebar fitnah.

“Sebaliknya kita semua perlu membawa watak pendamai yang menyeru kasih sayang serta menyatu kesatuan ummah,” jelasnya.

Sementara itu tambahnya, tema ‘Malaysia Madani : Tekad Perpaduan, Penuhi Harapan’yang diangkat menjadi tema Sambutan Hari Kebangsaan pada tahun ini amat penting sebagai pelantar untuk masyarakat terus mengorak langkah memperkukuh kesatuan hati serta jati diri.

Malaysia jelasnya dapat dianggap sebagai sebuah negara sungguh bertuah kerana bersifat majmuk dengan kepelbagaian agama, bangsa dan adat budaya sejak turun temurun lamanya.

Justeru keberuntungan itu perlu disyukuri dengan masyarakat hidup penuh kerukunan, aman damai, saling bekerjasama, berkasih mesra dan hormat menghormati sesama tetangga.

” Sifat dan sikap seperti inilah yang perlu dipertahankan sampai bila-bila.

“Ayuh bersama memperbaharui tekad dan azam, sepertimana seruan al-Quran untuk memperkukuh ikatan persaudaraan, demi membangunkan watan, kerana cinta dan sayang kita kepada tanah air tercinta,” katanya.

Related Articles

Back to top button