Global

PM Anwar tiba di Jakarta bagi hadiri Persidangan Kemuncak ASEAN-43

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim selamat tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Soekarno Hatta, Jakarta bagi menyertai Persidangan Kemuncak ASEAN ke-43 yang bermula dari 5 hingga 7 September ini.

Beliau, yang diiringi isterinya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail tiba kira-kira jam 3.27 petang (waktu Jakarta), dan disambut dengan kalungan bunga oleh Menteri Komunikasi dan Informatika, Budi Arie Setiadi.

Ketibaan Anwar turut diber diberi penghormatan kawad oleh Tentara Nasional Indonesia (TNI)

Difahamkan, hari pertama Perdana Menteri dipenuhi jadual padat dengan dimulakan dengan sesi pre-council bersama delegasi Malaysia yang turut disertai Menteri Luar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir; Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI), Tengku Datuk Seri Mohd Zafrul Tengku Abdul Aziz; Duta Besar Malaysia ke Republik Indonesia, Datuk Syed Md Hasrin Tengku Hussin; Ketua-ketua Setiausaha dan pegawai-pegawai kanan kementerian.

Perdana Menteri kemudian dijadual untuk menghadiri temu bual eksklusif bersama The Jakarta Post, sebelum menghadiri sesi “Santai Bersama Anwar” yang akan diserikan dengan kehadiran pempengaruh dan selebriti Indonesia seperti Rafi Ahmad, Mulan Jameela, Maruli Tambupolon dan ramai lagi.

Pada sebelah malamnya beliau akan mengadakan pertemuan dengan beberapa individu dan badan bukan kerajaan termasuk Dewan Dakyah Islamiyah Indonesia.

Perdana Menteri dijangka membawa mesej mengukuhkan lagi Kepusatan ASEAN di rantau Indo-Pasifik, sewaktu Sidang Kemuncak ASEAN.

Beliau turut akan mengadakan pertemuan dengan beberapa pemimpin dunia seperti Presiden Korea Selatan, Yoon Suk Yeol; Perdana Menteri Australia, Anthony Albanese; Perdana Menteri Kanada, Justin Trudeau; Perdana Menteri India, Narendra Modi; dan Setiausaha Agung PBB, Antonio Guterres.

Selain itu Perdana Menteri juga akan bersama rakyat Malaysia termasuk diaspora perniagaan di Jakarta.

Related Articles

Back to top button