Anwar

Kejayaan India dalam liputan digital harus dicontohi ASEAN – PM Anwar

Kejayaan luar biasa India dalam penembusan digital di kawasan luar bandar harus dikongsi bersama negara ASEAN supaya dapat dimanfaatkan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, ini penting agar ia dapat menyumbang kepada kejayaan bersama negara-negara ASEAN.

“Kejayaan luar biasa India dalam penembusan digital di luar bandar adalah sesuatu yang mesti kami kongsikan. Dikala dalam keadaan kewangan perbankan digital yang sangat kompleks ini dan secara amnya menembusi ke dalam golongan miskin luar bandar dan kawasan tengah.

“Dan saya fikir walaupun ia tidak diringkaskan dalam cadangan awal ASEAN, tetapi saya pasti merasakan isu ini perlu diterokai oleh India dan boleh menyumbang secara besar-besaran kepada kejayaan kita bersama,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Sidang Kemuncak ASEAN-India ke-20, yang diketuai oleh Presiden Indonesia Joko Widodo dan dihadiri Perdana Menteri India, Narendra Modi bersempena Sidang Kemuncak ASEAN di Jakarta, hari ini.

Selain itu, Anwar turut mahu ASEAN dan India berusaha ke arah penyelesaian ASEAN Trade In Goods Agreement (AITIGA) pada 2025 supaya dapat memanfaatkan potensi makanan dalam hubungan ekonomi.

Beliau percaya ASEAN boleh memanfaatkan kepakaran luas India dalam pertanian, khususnya dalam perbadanan pertanian pintar.

Menyentuh mengenai cabaran konflik terhadap penglibatan geopolitik, Anwar berkata ASEAN dan India harus terus menggunakan hubungan baik dengan negara lain untuk menggalakkan dialog dan kerjasama secara aman kepada isu Laut China Selatan.

Related Articles

Back to top button