Umum

KM 0, Telok Melano destinasi persinggahan terakhir Agong bersempena Kembara Kenali Borneo

Kilometer 0 atau disebut sebagai Kilometer Kosong Lebuhraya Pan Borneo di Telok Melano menjadi persinggahan terakhir Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah bagi menamatkan Kembara Kenali Borneo yang berlangsung selama 11 hari.

Terletak kira-kira 33 kilometer (km) dari pekan Sematan, jajaran Telok Melano-Sematan adalah bahagian Lebuhraya Pan Borneo yang pertama disiapkan dan mula dibuka kepada orang ramai sejak Januari 2019.

Al-Sultan Abdullah dan Tunku Azizah bersama rombongan baginda berdua tiba di bandar raya Kuching pada Selasa dan bersemayam di ibu negeri Sarawak itu sebelum memulakan perjalanan sejauh 137 km untuk sampai ke Kilometer 0.

Baginda berdua memulakan kembara itu di Tawau, Sabah pada 3 September dan mengharungi perjalanan sejauh 2,154 km yang membabitkan persinggahan di beberapa tempat di Negeri di Bawah Bayu itu, serta Brunei dan Sarawak, sebelum berangkat tiba di Telok Melano, hari ini.

Al-Sultan Abdullah akan menyempurnakan majlis pecah tanah Masjid Telok Melano selain melawat beberapa kawasan tarikan di situ sebelum berangkat pulang ke Kuala Lumpur, petang ini.

Kembara Kenali Borneo yang diilhamkan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah memberi peluang untuk Seri Paduka Baginda membina jambatan silaturahim antara Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak.

Al-Sultan Abdullah bertitah, kembara itu diilhamkan semata-mata untuk mengenali rakyat di Sabah dan Sarawak secara lebih dekat lagi dengan mengambil pendekatan mendampingi dan menyantuni rakyat.

“(Kembara ini adalah) kesempatan menghulur atau membina jambatan baharu yang tidak ada sungai. Jambatan itu adalah jambatan silaturahim. Kehadiran saya, keluarga saya, rombongan saya adalah seolah-olah mewakili sebahagian daripada rakyat di Semenanjung.

“Saya mewakili Raja-Raja Melayu menghulur tangan kepada semua sebagai satu keluarga negara Malaysia yang kita cintai ini,” titah Seri Paduka Baginda di Majlis Penutup dan Santapan Kerajaan Negeri Sarawak bersempena Kembara Kenali Borneo di Kuching, tengah malam tadi.

Al-Sultan Abdullah turut bertitah, Kembara Kenali Borneo ini menjadi kunjungan terakhir Seri Paduka Baginda ke Sabah dan Sarawak sebagai seorang Yang di-Pertuan Agong sejak ditabalkan pada 2019.

Yang di-Pertuan Agong bertitah sepanjang tempoh itu, rakyat di Sabah dan Sarawak memberi sambutan hebat bukan hanya sewaktu kembara itu tetapi setiap kali Seri Paduka Baginda dan Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah berkunjung ke Bumi Kenyalang dan Negeri di Bawah Bayu itu.

“Kunjungan ini adalah kunjungan terakhir saya sebagai Yang di-Pertuan Agong. Justeru, pada malam yang penuh bermakna ini saya ingin menzahirkan ucapan selamat tinggal dan terima kasih kepada seluruh rakyat Sabah dan Sarawak di atas segala memori manis yang akan terpahat segar dalam sanubari saya,” titah Seri Paduka Baginda.

Related Articles

Back to top button