Semasa

Ketamadunan akan runtuh jika tatakelola rosak – PM Anwar

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi peringatan bahawa ketamadunan sesebuah negara tidak hanya bergantung kepada kerangka ekonomi, sosial, pendidikan dan teknologi semata-mata.

Bercakap pada majlis ilmu MADANI di Seri Perdana yang diadakan malam tadi beliau menjelaskan, ketamadunan sebenar terbentuk dari hasil pimpinan pemimpin yang mempunyai hati nurani yang bersih

Anwar berkata, tanpa ciri itu pada pemimpin, sesebuah tamadun akan runtuh sekiranya soal nilai dan akhlak tidak diberi tumpuan dalam agenda pembangunan tamadun.

“Dalam dunia moden dan teknologi maju, kena ada nilai dan akhlak. Tamadun yang runtuh bukan sebab ekonomi atau sosial, tetapi kerana tiada nilai dan akhlak, sebab itu tatakelola rosak.

“Apabila tatakelola lemah, negara akan jatuh,” kata Anwar pada program bersama kira-kira 300 pegawai Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan agensi agama yang turut menyelitkan sesi dialog itu.

Majlis ilmu diadakan secara berkala di Seri Perdana, kediaman rasmi Perdana Menteri, sejak diperkenalkan Anwar pada 22 Dis 2022 dengan pengisian tausiyah yang disampaikan ulama terkenal dari dalam dan luar negara serta solat secara berjemaah.

Antara ulama yang pernah menyampaikan ceramah di majlis berkenaan ialah Imam Besar Masjid Al-Aqsa Syeikh Dr Ekrima Sabri, ulama dari United Kingdom Syeikh Ahmed Mohamed Saad Al-Maliki Al-Azhari Al-Hasani dan ulama dari Gambia Syeikh Muhammad Haydara Al-Jilani.

Pada program malam tadi, hadirin bersolat maghrib berjemaah dengan diimamkan oleh Imam Masjid Sultan Mizan Zainal Abidin, Zulkeffly Adimun disusuli dengan bacaan doa dan tausiyah (nasihat) yang disampaikan oleh Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Prof Madya Dr Luqman Abdullah dan kemudiannya mereka menunaikan solat isyak secara berjemaah.

Related Articles

Back to top button