Nasional

Rafizi ketua delegasi Malaysia ke Mesyuarat IMT-GT ke-29

Pertumbuhan Segitiga subwilayah Indonesia-Malaysia-Thailand (IMT-GT) merekodkan nilai dagangan AS$727 bilion pada 2022 berbanding AS$618 bilion (AS$1=RM4.69) pada tahun sebelumnya.

Menteri Ekonomi Rafizi Ramli dalam satu kenyataan berkata, kemajuan yang membanggakan dapat dilihat dalam sektor pertanian, memfokuskan pada meningkatkan keselamatan makanan melalui amalan pertanian pintar dan penggunaan teknologi baharu.

Kenyataan itu bersempena rangka kerjanya ke Batam, Kepulauan Riau, Indonesia bagi mengetuai delegasi Malaysia ke Mesyuarat Menteri IMT-GT ke-29.

“Menteri-menteri pada mesyuarat itu menyatakan keperluan untuk inisiatif bersama dan kerjasama lebih erat untuk mengukuhkan sistem makanan berdaya tahan, sejajar dengan prinsip ekonomi pusingan, biru dan hijau,” katanya .

Mesyuarat Menteri IMT-GT ke-29 dipengerusikan oleh Menteri Penyelaras Hal Ehwal Ekonomi Indonesia Airlangga Hartarto. Turut hadir ialah Timbalan Menteri Kewangan Thailand Julapun Amornvivat, dan wakil dari Bank Pembangunan Asia dan Sekretariat ASEAN.

Semasa mesyuarat itu, Rafizi mengesahkan komitmen terhadap kerjasama subwilayah, menekankan dedikasinya untuk menggalakkan pertumbuhan inklusif, pembangunan mampan, dan kemakmuran bersama

Beliau turut menekankan bahawa Malaysia menyokong usaha mempercepatkan penyelesaian Rangka Kerja Kerjasama IMT-GT mengenai Imigresen Kastam dan Kuarantin dan pemeteraian Memorandum Persefahaman mengenai Kerjasama Minyak Sawit.

Sementara dalam kenyataan tersebut, Rafizi juga berkata bahawa menteri-menteri terbabit telah menyatakan penglibatan mereka pada Mesyuarat Menteri-menteri IMT-GT ke-30 dan mesyuarat berkaitan di Johor, Malaysia tahun depan.

Related Articles

Back to top button