Umum

Diplomat Amerika puji usaha tinggi Malaysia banteras jenayah pemerdagangan manusia

Seorang diplomat Amerika Syarikat (AS) memuji usaha Malaysia dalam memerangi pemerdagangan manusia yang menampakkan peningkatan dalam Laporan Penyeludupan Orang (TIP) Jabatan Negara AS 2023.

Laporan tersebut merupakan penilaian tahunan usaha-usaha negara untuk memerangi perdagangan manusia dan perhambaan moden.

Malaysia kini diletakkan di Tangga 2 Senarai Perhatian, sedikit peningkatan selepas dua tahun di Tangga 3 iaitu tangga terendah yang menempatkan negara ini pada risiko kemungkinan sekatan eksport.

Malaysia sebelum ini berada di Tangga 2 Senarai Perhatian antara 2018 dan 2020, setelah berada di Tangga 2 pada tahun 2017.

Terdapat empat tangga dalam laporan TIP: Tangga 1, Tangga 2, Tangga 2 Senarai Perhatian dan Tangga 3.

Tangga 1 mewakili tahap usaha kerajaan yang tertinggi dalam memerangi perdagangan manusia, manakala Tangga 3 melambangkan tahap terendah.

Sementara itu, Persatuan Pengilang Malaysia berkata, peningkatan dalam senarai ini akan menempatkan Malaysia dalam kedudukan yang lebih baik untuk membuat perjanjian perdagangan bebas dengan AS dan rakan perdagangan utama lain yang sering kali memiliki peruntukan buruh yang ketat sebagai syarat penting dalam perjanjian.

Ketua d’affaires Kedutaan AS di Kuala Lumpur, Manu Bhalla berkata, peningkatan Malaysia daripada Tangga 3 ke Tangga 2 Senarai Perhatian adalah bukti komitmen negara ini dalam menangani isu itu.

“Apa yang penting sekarang adalah mempertahankan momentum dan kami ingin melihat Malaysia dinaik taraf ke Tangga 2,” katanya memetik laporan FMT.

Bhalla berkata, peningkatan pengenalpastian mangsa perdagangan dan peningkatan pendakwaan adalah faktor utama yang membawa kepada peningkatan Malaysia dalam Laporan TIP 2023.

“Kami melihat komitmen untuk melaksanakan pelan tindakan kebangsaan mengenai TIP, dengan pemahaman yang lebih jelas bahawa jika Malaysia tidak dinaik taraf ke Tangga 2, perundangan kami secara automatik akan menjadikan Malaysia jatuh ke Tangga 3 tahun depan.

“Kerajaan Malaysia sangat sedar akan perkara itu dan tentu saja sedang berusaha dengan tekun untuk mencapai Tangga 2,” katanya.

Bhalla berkata terdapat kerjasama antara Malaysia dan pihak berkuasa AS dalam menangani kebimbangan perdagangan manusia.

Katanya, wakil Kastam dan Perlindungan Sempadan AS (CBP) baru-baru ini melawat Kuala Lumpur dan berbincang mengenai langkah pemantauan dan penilaian dengan pegawai Malaysia dan Responsible Glove Alliance.

“CBP dalam kunjungan terbarunya mengumumkan penghapusan perintah tahanan tambahan (WRO) terhadap Supermax dan salah satu pengeluar sarung tangan getah terkemuka. Terdapat beberapa syarikat yang masih di bawah WRO.

“Bagaimanapun, kami melihat tanda-tanda bahawa kerajaan Malaysia mengambil perkara ini dengan serius dan berusaha terus memerangi jenayah terhadap kemanusiaan,” katanya. – FMT

Related Articles

Back to top button