Global

Putera Mohammed bin Salman rai PM Anwar dalam majlis santapan

Putera Mohammed Salman rai delegasi Malaysia dalam majlis santapan

Putera Mahkota yang juga Perdana Menteri Arab Saudi, Mohammed bin Salman berkenan menerima menghadap Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Sabtu.

Dalam pertemuan itu, kedua-dua pemimpin membincangkan mengenai perang Palestin dan Israel yang berlanjutan sehingga kini setelah tercetus semula pada 7 Oktober.

Turut dibincangkan pada pertemuan di Istana Al-Yamamah di Riyad itu adalah beberapa isu berkaitan kepentingan bersama termasuk peluang pembangunan kedua-dua negara.

Anwar ketika mengulas pertemuan itu berkata, Putera Mahkota Mohammed menganggap Malaysia sebagai rakan strategik dan bersetuju agar jalur ekonomi dan diplomatik kedua-dua negara diberi tumpuan yang serius.

“Dari segi ekonomi, baginda bersetuju kerjasama perdagangan dan pelaburan ditingkatkan manakala aspek diplomatik, ia meliputi isu pertahanan dan keselamatan.

“Justeru, Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz dipertanggungjawabkan untuk mengetuai jalur ekonomi, manakala Menteri Luar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir mengetuai jalur diplomatik,” kata dalam sidang media bersama wartawan Malaysia.

Terdahulu Putera Mahkota Mohammed berkenan mengetuai Jemaah Menteri Arab Saudi untuk bertemu delegasi Malaysia yang diketuai Anwar termasuk Tengku Zafrul dan Zambry sebelum mereka dijemput menghadiri majlis santapan bersama baginda

Putera Mahkota, Mohammed bin Salman juga menurut Anwar telah menyatakan kesudiannya untuk mengadakan lawatan rasmi ke Malaysia pada tahun depan selaras dengan persetujuan Arab Saudi dan Malaysia untuk meningkatkan hubungan serta kerjasama ekonomi dan diplomatik.

Related Articles

Back to top button