Sukan

KPM bakal audit alatan sukan sekolah, jamin keselamatan pelajar

Semua peralatan sukan di sekolah akan diaudit bagi memastikan keselamatan murid ketika menggunakan alatan itu dalam kegiatan sukan.

Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek berkata, selari dengan usaha kementerian itu menggalakkan Dasar Satu Murid Satu Sukan (1M1S), adalah penting jelasnya untuk memastikan peralatan sukan dan padang sekolah sentiasa berada dalam keadaan selamat.

“Fasiliti pembangunan sukan mesti diberi tumpuan. Pada peringkat KPM, selain peruntukan berkaitan sukan, kami juga sedang melihat, bagaimana nak pastikan peralatan sukan (di sekolah) diaudit agar berada dalam keadaan baik dan selamat digunakan anak-anak,” katanya.

Fadhlina berkata demikian ketika merasmikan Padang Sintetik Soon Ah Koon SJK(C) Serdang pada Sabtu.

Mengulas mengenai dasar 1M1S beliau berkata, ia bagi menjayakan aspirasi ke arah membudayakan sukan dalam kehidupan supaya generasi lebih sihat, tambahnya.

Justeru dasar itu akan akan diperluas agar semua murid mempunyai akses kepada permainan dan sukan.

“Pembudayaan sukan harus bermula dari peringkat awal persekolahan … Paling penting dalam konteks keseluruhan, holistik pembangunan karektor (murid) ini termasuklah dalam sukan.

“Kami juga sedang berusaha agar seboleh-bolehnya sukan ini juga dapat menjadi medium perpaduan dalam kalangan pelajar,” tambahnya.

Related Articles

Back to top button