Nasional

Kerajaan perlu pandang serius, tidak abai tiga nota ‘demarche’ oleh AS – Syed Hamid Albar

Bekas Menteri Luar Tan Sri Syed Hamid Albar meminta agar kerajaan memandang serius dan mengambil langkah berjaga-jaga agar tidak mengabaikan tiga nota demarche yang dikeluarkan oleh Amerika Syarikat (AS) kepada Malaysia.

Beliau berkata, mengeluarkan nota diplomatik sebegitu dianggap biasa di peringkat pelbagai hala dan dua hala.

“Sudah tiga kali (nota demarche) dikeluarkan. Ini sangat serius.

“Ini bermakna di pihak AS, ia terus meneruskan perkara itu. Notis berulang bermakna ia dianggap sebagai ancaman diplomatik,” ujarnya.

Tambahnya, Malaysia juga sebelum ini pernah menerima notis diplomatik yang sama dan ia dianggap perkara biasa selagi negara memberi maklum balas sewajarnya.

Malaysia juga akan terus optimis dengan memperjuangkan hak rakyat Palestin meskipun sebelum beliau berada dalam kementerian.

Mengulas mengenai ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, beliau berkata AS lebih tertumpu kepada sokongan yang ditunjukkan Malaysia terhadap Hamas, dan bukannya mesej kuat yang menyeru agar konflik atau gencatan senjata dihentikan, termasuk bantuan kemanusiaan segera kepada rakyat Palestin.

Syed Hamid berkata, tidak ada salahnya untuk mengkritik tindakan Israel yang melakukan pembunuhan beramai-ramai termasuk jenayah perang kerana ia selaras dengan gesaan yang dibuat oleh majoriti negara di dunia juga.

“Kami bertelagah supaya tindakan sama diambil terhadap Israel kerana melakukan jenayah perang di Palestin, dan ini bukan sahaja berlaku sejak 7 Oktober, tetapi lebih 70 tahun lalu.

“Dalam hubungan antarabangsa, kita mesti berhati-hati dengan tindak balas kita,” tambahnya.

Kementerian Luar telah menerima tiga nota demerche daripada kedutaan AS kerana keengganan Malaysia menganggap Hamas sebagai kumpulan pengganas.

Anwar juga berkata dua nota demarche diterima pada 13 dan 30 Oktober, manakala satu lagi dihantar kepada duta Malaysia ke AS di Washington.

Untuk info, Demarche ialah perwakilan diplomatik rasmi mengenai kedudukan, pandangan, atau kehendak rasmi sesebuah kerajaan mengenai subjek kepada pegawai yang sesuai dalam kerajaan atau organisasi antarabangsa yang lain.

Demarches biasanya bertujuan untuk memujuk, memaklumkan atau mengumpulkan maklumat daripada kerajaan asing.

Baca lagi:

Related Articles

Back to top button