ekonomi

Bantu usahawan OKU, kerajaan timbang beri sewa premis perniagaan di bangunan kerajaan

Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (KUSKOP) fokus untuk membantu usahawan orang kurang upaya (OKU) bagi membantu meningkatkan taraf hidup mereka.

Menterinya, Datuk Ewon Benedick berkata KUSKOP melaksana pelbagai program bagi membantu golongan itu.

Kementerian juga jelasnya erbuka dengan cadangan untuk golongan itu diberi peluang sewaan premis perniagaan di bangunan milik kerajaan.

Cadangan tersebut jelasnya akan diteliti melalui Jawatankuasa Pembangunan Usahawan Wanita dan OKU di bawah kementeriannya sebelum perbincangan bersama wakil Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) dilakukan.

“KUSKOP melalui Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (Tekun) Nasional telah melaksanakan program khusus kepada golongan OKU seperti Program Usahawan Berkebolehan dan Berkeyakinan (CARE) dan Skim Pembiayaan Orang Kurang Upaya.

“Golongan OKU juga boleh memohon bantuan melalui program-program keusahawanan lain di bawah KUSKOP dan kementerian-kementerian lain,” katanya ketika menggulung perbahasan Belanjawan 2024 di Dewan Rakyat pada Rabu.

Ewon sementara itu menjelaskan, berdasarkan data rasmi yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM), jumlah perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) yang berdaftar di Malaysia pada tahun lalu menurun kepada 1.17 juta berbanding 1.23 juta pada 2021.

Katanya, jumlah itu merangkumi 97.4 peratus daripada jumlah perniagaan dalam negara.

“Penurunan sebanyak 52,893 PMKS pada tahun 2022 berbanding 2021 ini adalah didorong oleh pelbagai faktor seperti kesan pandemik Covid-19 terhadap perniagaan, peningkatan kadar inflasi, kenaikan harga barang dan kos operasi yang memberi kesan kepada kelangsungan perniagaan PMKS di negara ini,” jelasnya.

Related Articles

Back to top button