Politik

Lim Guan Eng mulakan tindakan undang-undang terhadap Siti Mastura

Pengerusi Parti Tindakan Demokratik (DAP), Lim Guan Eng memulakan tindakan undang-undang terhadap Ahli Parlimen Kepala Batas, Siti Mastura Muhammad kerana mendakwa dia memiliki hubungan keluarga dengan pemimpin komunis Chin Peng dan Perdana Menteri pertama Singapura, Lee Kuan Yew.

Lim berkata, dia telah melantik peguam Sankara Narayanan Nair untuk memulakan prosiding undang-undang terhadap Siti Mastura.

Beliau juga menggesa Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang dan Pengerusi Perikatan Nasional, Tan Sri Mahiaddin Yassin untuk menyatakan pendirian mereka secara terbuka terhadap dakwaan yang dibuat Siti Mastura.

“Saya telah melantik Sankara Narayanan Nair sebagai peguam saya untuk memulakan prosiding undang-undang dan tindakan jenayah terhadap Ahli Parlimen Kepala Batas Siti Mastura atas ucapan kebenciannya terhadap saya.

“Siti Mastura membuat ucapan kebencian itu di sebuah acara PAS di Kemaman pada 4 November lalu,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Selain dengan Chin Peng dan Lee Kuan Yew, Siti Mastura juga mendakwa Guan Eng dan bapanya Lim Kit Siang mempunyai hubungan keluarga dengan ramai pemimpin DAP termasuk seperti Setiausaha Agung DAP, Anthony Loke, Naib Pengerusi DAP, Nga Kor Ming dan Teresa Kok serta Ngeh Koo Ham.

Mengulas lanjut, Lim mendakwa Siti Mastura bersikap rasis dan ekstremis dengan membuat dakwaan itu bagi menimbulkan ketakutan terhadap DAP dan orang Cina.

Beliau juga mendakwa Siti Mastura enggan menunjukkan bukti atau memohon maaf atas dakwaan yang dibuat.

“Turut membimbangkan adalah sikap penyokong Pas yang terus menyokong dan memuji Siti Mastura hanya kerana pembohongannya telah mencetuskan kemarahan di kalangan penyokong dan pemimpin DAP serta rakyat Malaysia.

“Penyokong Pas tidak kisah dia berbohong atau membuat kenyataan perkauman dan ekstrem, asalkan ia (dibuat) terhadap pemimpin DAP.

“Atas sebab ini, Abdul Hadi dan Muhyiddin perlu menyatakan pendirian mereka secara terbuka sama ada mereka menyokong pembohongan melampau dan fitnah jahat yang dibuat Mastura, atau tidak bersetuju dengannya dan memintanya membetulkan tindakan itu,” katanya lagi.

Baca lagi:

Related Articles

Back to top button