Politik

AMK lancar Akademi Keadilan Rakyat, usaha lahir pemimpin berkualiti – Adam Adli

Angkatan Muda Keadilan (AMK) mengambil inisiatif melancarkan Akademi Keadilan Rakyat (AKAR) dalam usaha melahirkan lebih ramai pemimpin berkualiti.

Ketua AMK, Adam Adli Abd Halim berkata, pihaknya akan menganjurkan program-program perkaderan dan latihan kepemimpinan.

“Antaranya, Kelab Debat Keadilan, ‘Training Of Trainer’ (TOT) dan Sekolah Angkatan Muda antara lainnya, yang melibatkan kepimpinan AMK di seluruh peringkat negeri,” katanya.

Adam berkata demikian dalam ucapan Kongres Nasional Tahunan AMK di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), hari ini.

Sehubungan itu, beliau berharap program-program terbabit akan mempersiapkan pelapis kepemimpinan AMK dengan idealisme yang jelas serta bersesuaian dengan parti.

Pada masa yang sama, pemimpin AMK turut diingatkan agar mengelak daripada masalah yang dikenali sebagai ‘jadong’ atau singkatan jahat, bodoh dan sombong.

Adam berkata, fenomena negatif itu dilihat begitu lazim dalam kalangan ahli politik di seluruh dunia.

“Masalah ini pernah didedahkan cendekiawan terkenal tanah air, Prof. Datuk Dr. Syed Hussein Alatas dan seharusnya dielakkan mereka yang bergiat dalam arena siasah.

“Pemimpin ‘jadong’ ini hanya mampu tiru pemikiran orang lain, tetapi tiada pula berupaya selesai masalah sebenar,” ujarnya.

Baca lagi:

Related Articles

Back to top button