Politik

Fahmi cadang Samsuri ganti Hamzah sebagai Ketua Pembangkang

Menteri Komunikasi dan Multimedia, Ahmad Fahmi Mohamed Fadzil mencadangkan agar Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Samsuri dilantik sebagai Ketua Pembangkang baru bagi menggantikan Ahli Parlimen Larut, Datuk Seri Hamzah Zainudin.

Saranan itu dibuat jurucakap kerajaan ekoran kemenangan Menteri Besar Terengganu dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Kemaman, semalam.

Menurut Fahmi lagi, Kerajaan Perpaduan tidak bimbang dengan kemenangan Pas dalam PRK semalam bahkan akan bekerja lebih keras untuk memastikan perkhidmatannya sampai kepada rakyat di Kemaman.

“Kemenangan Pas tidak mengubah jumlah kerusi pembangkang di parlimen,” katanya di program Runhack: Scam Alert 2023 di Stadium Nasional Bukit Jalil, hari ini.

Fahmi berkata walaupun majoriti 37,220 undi yang diperolehi Ahmad Samsuri adalah besar, ia masih rendah berbanding majoriti yang diperolehi beberapa ahli parlimen lain yang berada dalam kerajaan.

Misalnya, kata Fahmi, kejayaan besar dicatat Ahli Parlimen Bangi, Shahredzan Johan, iaitu 69,701 undi, ataupun Presiden AMANAH, Datuk Seri Mohamad Sabu yang mempertahankan Kota Raja dengan majoriti 73,998 undi pada PRU lalu.

Menurut Fahmi, beliau tidak menolak kemungkinan Ahmad Samsuri akan dilantik sebagai Ketua Pembangkang di parilmen bagi menggantikan Hamzah.

Semalam Pas mengekalkan Kemaman selepas Ahmad Samsuri memperolehi 64,998 undi menewaskan calon BN, Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor yang memperolehi 27,778 undi.

PRK itu diadakan selepas kemenangan Pas, Che Alias Hamid dibatalkan berikutan petisyen bahawa terdapat unsur-unsur rasuah kepada pengundi semasa berkempen.

Baca juga:

Related Articles

Back to top button