Nasional

Industri perkapalan masih bergelut untuk pulih daripada penularan pandemik

Industri perkapalan tempatan masih bergelut untuk pulih daripada penularan pandemik yang teruk dalam persekitaran cabaran daripada krisis geopolitik, impaknya terhadap harga minyak mentah dan kadar fret yang turun naik serta rantaian bekalan global yang lemah.

Menurut kajian sektor maritim, kerajaan diminta membantu dan menyediakan sokongan kewangan untuk perniagaan yang terjejas akibat Covid-19.

Dalam Belanjawan 2023, kerajaan Malaysia menyediakan Insentif Skim Pembiayaan Maritim dan Logistik bernilai RM1 bilion untuk meningkatkan pertumbuhan industri maritim negara yang memerlukan banyak sokongan, bagaimanapun, reaksi pasaran menunjukkan pengagihan peruntukan tersebut perlu lebih terbuka dan berkesan.

Bagi sektor kapal sokongan luar pesisir (OSV), Profesor Adjung Universiti Malaysia Terengganu (UMT) dan Felo Kehormat Institut Maritim Malaysia, Nazery Khalid berpendapat bahawa segmen itu dijangka mencatatkan prestasi yang baik.

Beliau berkata, sektor OSV disokong oleh aktiviti penerokaan dan pengeluaran (E&P) dalam mencari tenaga hidrokarbon di perairan Malaysia dan seterusnya yang dijangka kekal berdaya maju, didorong oleh permintaan yang berterusan untuk minyak dan gas.

Menerima pakai alam sekitar, sosial dan tadbir urus korporat (ESG)

Dalam langkah ke arah kemampanan, sebahagian penggiat dalam sektor maritim Malaysia telah mengambil langkah untuk mengurangkan jejak karbon mereka bagi mematuhi peraturan antarabangsa dan mencapai sasaran sifar karbon nasional dan yang ditetapkan oleh Pertubuhan Maritim Antarabangsa (IMO) apabila lebih ramai pemilik kapal beralih kepada bahan api sulfur rendah dan memasang sistem penggahar di kapal mereka untuk mengurangkan pelepasan gas rumah hijau (GHG).

“Bagi sektor perkapalan, sebahagian pemilik telah menggantikan kapal lama dengan kapal baharu yang lebih jimat bahan api dengan ciri-ciri mesra alam sejajar dengan peraturan IMO.

“Dorongan untuk industri marin tempatan ke arah hijau diterajui oleh Kementerian Pengangkutan (MOT) Malaysia dan antara contoh ialah peralihan kepada penggunaan bahan api mampan daripada bahan api bunker yang lebih membawa kepada pencemaran yang digunakan dalam kebanyakan kapal,” katanya.

Beliau menekankan Persatuan Pemilik Kapal Malaysia dan Persatuan Bunkering Malaysia serta penggiat industri dan perkapalan lain telah memulakan perbincangan mengenai penggunaan bahan api mampan dalam kalangan pemilik kapal Malaysia.

“MOT telah mengaktifkan semula Majlis Perkapalan dan Pelabuhan Kebangsaan (NSPC) untuk menyediakan platform kepada persatuan dan penggiat industri untuk berkongsi idea dan pandangan mengenai cara menjadikan peralihan kepada bahan api yang lebih bersih,” katanya.

Pada masa yang sama, Pelabuhan Tanjung Pelepas, usaha sama antara APM Terminals (30 peratus) dan MMC Group, telah dipilih untuk menyertai inisiatif Perkongsian untuk Infrastruktur (P4I), skim penyahkarbonan kerajaan kepada kerajaan antara Malaysia dan Australia.

Projek P4I bertujuan untuk menerajui usaha penyahkarbonan Malaysia dalam industri maritim dan menggalakkan pertumbuhan yang inklusif melalui infrastruktur mampan di Asia Tenggara.

Prospek industri dilihat baik

Nazery berkata, permintaan global dan domestik untuk komoditi dijangka terus kukuh pada 2024 dengan peningkatan populasi dan permintaan daripada perniagaan dan industri, walaupun terdapat langkah-langkah ke arah peralihan tenaga yang akan memacu permintaan untuk OSV buatan tempatan serta sektor pembinaan kapal dan pembaikan kapal Malaysia, bersama-sama dengan banyak aktiviti sokongan seperti pembuatan dan pembekalan peralatan serta perkhidmatan logistik maritim.

“Lapangan pengkhususan dalam fabrikasi struktur luar pesisir juga akan mendapat manfaat daripada aktiviti E&P,” katanya.

Pengumuman baru-baru ini oleh Petronas bahawa ia, melalui kontraktor penyusunan petroleumnya, telah memulakan pembinaan 11 OSV di bawah fasa pertama Projek Safina yang memberi prospek baik kepada sektor OSV pada 2024.

Projek itu menyasarkan untuk membina sehingga 100 kapal dalam tempoh empat hingga lima tahun akan datang bagi melupuskan kapal lama yang mencapai had umur 15 tahun. – Bernama

Baca lagi:

Related Articles

Back to top button