Nasional

RM4.66 juta bakal dibelanjakan untuk Pelan Adaptasi Kebangsaan perubahan iklim

Kerajaan akan membelanjakan RM4.66 dalam bentuk geran daripada Dana Iklim Hijau (GCF) untuk membangunkan Pelan Adaptasi Kebangsaan (NAP) mengenai perubahan iklim.

Menteri Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim (NRECC) Nik Nazmi Nik Ahmad berkata kementerian kini dalam proses mendapatkan kelulusan daripada GCF untuk membangunkan NAP, yang merupakan rangka kerja penting dalam menangani penyesuaian dan daya tahan agenda perubahan iklim di negara ini.

“Kami mempunyai pelan mitigasi kami. Berkenaan dengan penyesuaian, ini adalah rangka kerja kebangsaan untuk memaklumkan cara kami menangani langkah-langkah penyesuaian, dan ia akan mengutamakan kesihatan, pertanian dan sekuriti makanan, perhutanan, biodiversiti, sumber air dan keselamatan, serta infrastruktur dan perbandaran,” katanya.

Nik Nazmi berkata begitu pada sesi panel semasa Hari Adaptasi dan Ketahanan di Pavilion Malaysia.

Ia bersempena Persidangan ke-28 Pihak-Pihak Konvensyen Rangka Kerja Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Perubahan Iklim (COP28) di Dubai, Emiriah Arab Bersatu (UAE).

BACA LAGI: Malaysia sambut baik dana bencana iklim, namun gesa ketelusan tadbir urus

Nik Nazmi sementara itu berkata kerajaan termasuk di negara-negara maju, menghadapi ruang fiskal yang terhad untuk menangani penyesuaian dan daya tahan isu-isu perubahan iklim.

“Idea untuk menggunakan kewangan yang digabungkan dan memanfaatkan pelbagai dana adalah sangat penting bagi negara untuk menangani penyelesaian penyesuaian dan daya tahan,” tambahnya.

GCF ditubuhkan dalam Konvensyen Rangka Kerja Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Perubahan Iklim (UNFCCC) untuk menyokong projek, program, dasar dan aktiviti-aktiviti lain di negara membangun.

Related Articles

Back to top button