Nasional

Malaysia gesa semua pihak patuhi resolusi PBB terhadap Gaza – Wisma Putra

Malaysia menggesa semua pihak supaya mematuhi resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi meningkatkan dan memantau misi bantuan ke Gaza.

Menurut Wisma Putra, resolusi itu menyeru langkah segera untuk membenarkan akses kemanusiaan yang selamat tanpa halangan dan diperluaskan serta-merta serta mewujudkan syarat bagi menghentikan permusuhan.

Katanya, ia juga menyeru semua pihak untuk mematuhi undang-undang kemanusiaan antarabangsa dan kesal dengan semua serangan terhadap orang awam dan serta semua keganasan dan permusuhan terhadap orang awam dan semua tindakan keganasan.

“Resolusi ini juga menuntut pembebasan segera dan tanpa syarat semua tebusan serta memastikan akses kemanusiaan untuk menangani keperluan perubatan semua tebusan.

“Malaysia menggesa semua pihak untuk mematuhi dan melaksanakan keputusan resolusi Majlis Keselamatan PBB dan semua resolusi berkaitannya mengenai wilayah Palestin yang diduduki mengikut prinsip Piagam PBB,” katanya dalam kenyataan.

Wisma Putra turut mengulangi tuntutan Malaysia mengenai pelaksanaan gencatan senjata segera bagi membolehkan bantuan kemanusiaan yang selamat dan tanpa halangan.

“Kekejaman biadab dan keji terhadap rakyat Palestin adalah tidak wajar dan mesti dihentikan serta-merta. Jenayah tanpa henti yang dilakukan oleh rejim aparteid Israel tidak boleh diteruskan tanpa sebarang hukuman.

“Malaysia mengulangi gesaannya untuk penyelesaian jangka panjang dengan memberikan rakyat Palestin negara mereka sendiri yang merdeka dan berdaulat berdasarkan sempadan sebelum 1967 dengan Baitulmuqaddis Timur sebagai ibu negaranya,” katanya.

Baca juga:

Related Articles

Back to top button