Semasa

SPRM sahkan sedang siasat Daim Zainuddin

Bekas pemimpin politik, Tun Daim Zainuddin disiasat berhubung dakwaan rasuah dan pengubahan wang haram.

Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Tan Sri Azam Baki dipetik laporan media membuat pengesahan siasatan itu namun enggan mengulas lanjut perincian kes siasatan terhadap bekas menteri kewangan berkenaan.

Mengulas mengenai tindakan suruhanjaya itu melakukan sitaan terhadap bangunan Menara Ilham seperti dilapor media pada Jumaat lalu, Azam memaklumkan ia tidak menjejaskan operasi dan urusan di bangunan tersebut.

“Apabila kami menyiasat dakwaan rasuah dan salah guna kuasa dan melibatkan harta tak alih, kami dibenarkan di bawah Akta SPRM menghantar permohonan sitaan kepada timbalan pendakwa raya.

“Itulah apa yang berlaku. Kami menggunakan kuasa diperuntuk kepada timbalan pendakwa raya untuk mengarahkan pejabat tanah meletakkan kaveat terhadap tanah berkenaan,” katanya.

BACA LAGI: Setahun pentadbiran Anwar, usaha benteras rasuah mula tunjuk hasil

Media sebelum ini mendedahkan, sitaan bangunan Menara Ilham oleh SPRM adalah untuk menyekat apa-apa tindakan menjual, memindah hak milik atau melupuskan bangunan tersebut secara keseluruhan atau mana-mana bahagian bangunan tersebut.

Sitaan dilakukan selepas satu siasatan telah dibuka berkaitan dengan pengambilalihan saham membabitkan dua syarikat tersenarai berjumlah RM2.34 bilion.

Nilai berkenaan membabitkan pengambilalihan saham Renong Berhad sebanyak 32.6 peratus ekuiti oleh UEM Group.

Related Articles

Back to top button