Negeri

AKW Selangor lahir 280 graduan wanita mahir politik, kerja sosial sejak 2020

Akademi Kepimpinan Wanita (AKW) yang diperkenal Kerajaan Selangor pada 2020 bagi memberdayakan golongan itu dalam bidang kepimpinan telah membuahkan hasil.

EXCO pemberdayaan wanita dan keluarga berkata, setakat ini seramai 280 graduan telah dilahirkan setelah mereka menjalani kursus lapangan politik dan kerja sosial selama 15 bulan bagi memantapkan lagi kepimpinan mereka.

“Mereka merupakan pelajar dari kohot pertama hingga ketiga dan sekarang sesi baharu untuk kohot ke empat sedang dibuka.

“Menerusi AKW, peserta dapat menimba ilmu dan kemahiran dengan bantuan biasiswa daripada Kerajaan Negeri,” kata Anfaal Saari yang juga ADUN Taman Templer dipetik laporan Selangorkini.

Terdahulu Anfaal merasmikan Majlis Imaarah Wanita dan Keluarga Madani di Seksyen 7, Shah Alam pada Ahad.

BACA LAGI: Pelaburan ke Selangor dijangka melonjak tahun ini – Exco Pelaburan

AKW bertindak sebagai ‘saluran bakat’ bagi memantapkan kemahiran kaum wanita berusia 21 hingga 45 tahun dan ke arah melahirkan lebih ramai pemimpin wanita di lapangan politik serta kerja sosial.

Empat modul utama pembelajaran ialah kemahiran insaniah dan organisasi, kefahaman gender, kepimpinan politik dan ekonomi serta kemahiran komunikasi.

Kelas diadakan setiap Rabu selepas waktu bekerja bermula 6 petang hingga 9 malam di Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS).

Related Articles

Back to top button