Semasa

Perbendaharaan lakar sejarah, selesai agih semua peruntukan projek kepada kementerian

Peruntukan untuk semua projek yang diumumkan dalam Belanjawan 2024 sudah disalurkan kepada pelbagai kementerian, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Menurutnya, langkah itu merupakan sejarah kerana buat pertama Perbendaharaan menyalurkan dana belanjawan pada bulan Januari berbanding menunggu selepas suku pertama tahun yang diamalkan sebelum ini.

Justeru tegasnya, beliau mahu setiap projek pembangunan yang diluluskan pada Belanjawan 2024 dimulakan segera .

“Isu yang kita bangkitkan dan diutarakan oleh Ketua Setiausaha Negara (Tan Sri Mohd Zuki Ali), adalah memastikan projek yang diumumkan ketika Belanjawan 2024, tidak seharusnya tunggu seperti proses sebelum ini iaitu selepas suku pertama (tahun), ia harus dimulakan sekarang.

“Mengambil kira pencapaian rekod pelaksanaan projek pada 2023, untuk tahun ini kami mahu ia segera dilaksanakan dan ini bermakna, mereka (kementerian) boleh melaksanakan projek itu sekarang, tanpa perlu menunggu selepas suku pertama tahun terbabit,” katanya pada sidang akhbar selepas Program Permukiman Anggota Jemaah Menteri Kerajaan Perpaduan 2024 di sini, hari ini.

BACA LAGI: Peruntukan kebajikan rakyat Selangor bertambah saban tahun

Ditanya mengenai hala tuju ekonomi negara bagi tahun ini, Anwar berkata, perkara paling utama adalah kestabilan politik diikuti dasar yang jelas.

Katanya, kerajaan juga sudah melaksanakan beberapa inisiatif dan program yang diperlu dikoordinasi oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan Dan Industri (MITI) dan disusuli tindakan oleh Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA).

“Ini menjadi aduan utama yang diutarakan oleh pelabur berpotensi dari China dan Amerika Syarikat (AS) dalam banyak pertemuan saya bersama mereka sebelum ini.

“Perkara ini boleh diselesaikan berdasarkan komitmen dan saya melihat keputusan yang positif daripadanya. Ia harus menjadi keutamaan,” jelasnya.

Related Articles

Back to top button