Negeri

KKM beri jaminan selesai segera isu kesesakan di Hospital Sultanah Aminah

Isu kesesakan dan lambakan pesakit di zon semi kritikal serta kritikal Jabatan Kecemasan dan Trauma Hospital Sultanah Aminah (HSA), Johor Bahru akan diatasi segera.

Jaminan itu diberikan Menteri Kesihatan, Dr Dzulkefly Ahmad melalui ciapan di akaun X susulan notis penutupan sementara zon hijau di Jabatan Kecemasan dan Trauma HSA bermula pukul 2 petang hingga 9 malam, Rabu lalu yang membangkitkan orang awam.

Sambil menjelaskan penutupan itu merupakan mekanisma KKM untuk mengurangkan waktu menunggu di jabatan kecemasan, beliau memberi jaminan akan berusaha memastikan kejadian sama tidak lagi berulang di hospital berkenaan.

β€œ Ini (penutupan Zon Hijau HSA) mekanisma KKM untuk mengurangkan waktu menunggu di jabatan kecemasan.

β€œIa diaktifkan apabila ada lonjakan kes menunggu tidak kritikal di zon kecemasan. Ini bagi mengurangkan masa menunggu. Harap maklum,” jelasnya.

Media sebelum ini melaporkan penutupan sementara zon hijau Jabatan Kecemasan dan Trauma HSA pada Rabu lalu bagi menampung peningkatan pesakit zon kuning dan merah yang melebihi kapasiti.

BACA LAGI: Dr Zaliha persembahkan cadangan pembinaan HSA2 kepada Sultan Johor

Sebelum ini, dua hospital kerajaan iaitu HSA dan Hospital Sultan Ismail (HSI) di Johor Bahru dikesan mengalami kesesakan berikutan pertambahan penduduk.

Dijangkakan projek pembinaan Hospital Sultanah Aminah 2 (HSA2) yang dimasukkan dalam Belanjawan 2024, akan memberikan manfaat besar terutama dalam menyelesaikan isu kesesakan di HSA.

Related Articles

Back to top button