Negeri

MAIWP akan naikkan kadar bantuan bulanan baharu Jun depan

Bagi memastikan kebajikan golongan asnaf khususnya yang berada di bandar mendepani cabaran kos sara hidup yang mencabar ketika ini, Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) akan meningkatkan kadar bantuan bulanan yang akan diumumkan Jun depan.

Perkara tersebut dinyatakan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Mohd Na’im Mokhtar pada program Ziarah Asnaf Siri 1/2024 pada Sabtu.

“MAIWP sebelum ini telah menjalankan semakan semula terhadap kadar zakat yang diberikan.

“Kita juga sudah naikkan kadarnya tetapi Jun depan kadar yang baharu akan diumumkan,” katanya.

Mengenai Ziarah Asnaf, Mohd Na’im berkata program itu akan dilaksanakan setiap bulan bagi memberi peluang kepadanya untuk menyantuni asnaf penerima bantuan MAIWP.

“Melalui program ini, saya dapat mendekati penerima bantuan yang sedang menerima bantuan MAIWP dan dapat mengetahui status bantuan yang diterima sama ada mencukupi atau masih memerlukan bantuan-bantuan lain yang belum diperolehi daripada MAIWP,” katanya.

Beliau turut berharap agar bantuan yang dihulurkan oleh MAIWP dapat meringankan sedikit bebanan yang terpaksa ditanggung oleh keluarga penerima bantuan.

“MAIWP akan terus sebaik-baiknya menggalas amanah mengagihkan zakat yang dilunaskan para pembayar zakat.

“Ini adalah amanah yang mesti dibuat sehabis baik oleh MAIWP untuk turun membantu para asnaf dan mereka yang memerlukan,” katanya.

Related Articles

Back to top button