hiburan

Komposer Ross Ariffin bersyukur akhirnya dapat rumah

Pemuzik dan komposer hebat, Ross Ariffin yang sebelum ini dikhabarkan bergelut kemiskinan sehingga terpaksa hidup gelandangan selama tiga tahun sudah boleh mula membina kembali kehidupannya.

Memetik laporan Harian Metro, seniman berusia 62 tahun itu telah menerima kediaman projek perumahan rakyat (PPR) Muhibbah di ibu kota daripada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

“Ya, saya ada dapat rumah PPR Muhibbah, DBKL. Alhamdulillah, rezeki daripada Allah.

“Kediaman yang bagus dan saya amat bersyukur mendapatkannya untuk didiami tidak lama lagi. Kunci rumah, mungkin dapat minggu depan.

“Apapun, ini dilihat sebagai permulaan yang baik bagi saya untuk kembali berkarya. Perancangan memang ada, tapi perlahan-lahan dulu dan semoga semuanya baik-baik serta lancar,” kata Ross atau nama sebenarnya, Roslan Ariffin Jamil dipetik laporan itu.

Ross Ariffin merupakan komposer yang menciptakan lagu penyanyi hebat tanah air antarnya Datuk Seri Siti Nurhaliza, Datuk Aishah, Jaclyn Victor dan Fauziah Latiff.

Lagu ciptaannya, Kau dan Aku nyanyian Ning Baizura pernah memenangi Anugerah Juara Lagu bagi kategori Pop Rock pada 1995.

Selain sebagai komposer, beliau juga pernah menyertai orkestra di London sebagai pemain biola dan juga aktif sebagai pemuzik undangan.

BACA LAGI: Fahmi simpati nasib Komposer Ross Ariff, usaha bantu sedaya upaya

Bagaimanapun, kisah hidup menyayat hati Ross yang menjadi gelandangan dan tular di media sosial menarik perhatian ramai termasuk oleh Menteri Komunikasi, Fahmi Fadzil.

Fahmi baru-baru ini dilapor bertemu Ross bagi memberi semangat supaya Ross Ariffin kembali berkarya selain membantu membina kembali kehidupannya termasuk dengan mengadakan perbincangan bersama RTM supaya Ross dapat bekerjasama dalam penciptaan lagu baharu.

Difahamkan pada pertemuan kira-kira tiga minggu lalu itu, Ross membuat permohonan sendiri dengan mengajukan secara terus mengenai hasratnya memiliki rumah kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan) Dr Zaliha Mustafa.

Related Articles

Back to top button