ekonomi

PM harap KEB 2024 cetus anjakan perkasa agenda ekonomi bumiputera

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan harapan agar Kongres Ekonomi Bumiputera (KEB) 2024 menjadi pencetus anjakan memperkasa dan mereformasi agenda pembangunan ekonomi Bumiputera.

Harapan itu dinyatakan Anwar yang juga Menteri Kewangan melalui satu hantaran di laman Facebooknya.

“Mengharapkan wacana yang kritis sepanjang kongres berlangsung sehingga Sabtu ini dan mampu mencadangkan hala tuju serta pendekatan baharu untuk mencetus anjakan terhadap usaha memperkasa dan mereformasi agenda pembangunan ekonomi Bumiputera.

“Saya kagum melihat usaha para usahawan yang ternyata gigih dan kreatif dalam membangunkan produk masing-masing.,” katanya.

Petang semalam Anwar sempat meluangkan masa meninjau perjalanan KEB 2024 yang berlangsung di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC).

BACA LAGI: Kerajaan rancang adakan sidang utama ekonomi Islam Mei ini

Ketibaan beliau kira-kira jam 4 petang dan disambut Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (MARA), Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki.

Anwar kemudian dibawa ke Dewan Plenary sebelum mengikuti hampir 15 minit sesi Diskusi MADANI 1 bertajuk ‘Aspirasi Perpaduan Memperkukuhkan Agenda Bumiputera’ selain melawat reruai yang disediakan selain beramah mesra dengan usahawan Bumiputera.

KEB 2024, yang dianjurkan oleh Kementerian Ekonomi serta Kementerian Kemajuan Desa dan Wilayah melalui Majlis Amanah Rakyat (MARA), diadakan bagi menetapkan hala tuju, dasar dan pendekatan baharu agenda pemerkasaan bumiputera.

Related Articles

Back to top button