Global

PM Anwar adakan lawatan rasmi ke Australia atas jemputan Anthony Albanese

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim kini dalam rangka lawatan rasmi sulungnya ke Australia atas jemputan rakan sejawat, Anthony Albanese.

Pesawat khas yang membawa Perdana Menteri dengan ditemani isteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Melbourne Jet Base kira-kira jam 10.40 malam semalam waktu tempatan atau 7.40 malam waktu Malaysia.

Pada lawatan ini, Anwar akan mengetuai delegasi Malaysia ke Mesyuarat Tahunan Antara Pemimpin Malaysia-Australia Kedua (ALM) dan Sidang Kemuncak Khas ASEAN-Australia dari 5 hingga 6 Mac ini sebelum ke Canberra pada hari terakhir lawatannya pada 7 Mac.

Selain itu, Anwar dijadual merasmikan Kompleks Sukan Al-Taqwa di Melbourne dab menghadiri mesyuarat meja bulat dengan pemimpin industri, mengadakan perjumpaan perniagaan ‘seorang ke seorang’ dengan pelabur berpotensi, menyampaikan ucaptama pada Invest ASEAN Melbourne 2024, dan menjadi hos majlis makan malam untuk diaspora Malaysia.

Di Canberra pula, Anwar dijadual melakukan kunjungan hormat kepada Gabenor Jeneral Australia, David Hurley, dan menyampaikan syarahan umum di Australian National University.

Wisma Putra melalui satu kenyataan berhubung lawatan itu berkata, Malaysia dan Australia akan mempertimbangkan langkah-langkah untuk meningkatkan spektrum kerjasama yang luas, dengan disokong oleh rangka kerja Perkongsian Strategik Komprehensif, termasuk dalam perdagangan dan pelaburan, pendidikan, ekonomi digital serta keselamatan siber.

Sidang kemuncak khas sempena memperingati ulang tahun ke-50 Hubungan Dialog ASEAN-Australia itu dijangka menerima pakai Pernyataan Visi Pemimpin ASEAN-Australia dan Deklarasi Melbourne sebagai dokumen panduan untuk memajukan lagi hala tuju strategik perkongsian ASEAN-Australia.

“Penyertaan Malaysia dalam ALM dan sidang kemuncak khas itu mencerminkan komitmen yang kuat untuk mengukuhkan lagi kerjasama sedia ada dengan Australia bawah rangka kerja Perkongsian Strategik Komprehensif, menerusi platform dua hala atau multilateral,” menurut Wisma Putra.

BACA LAGI: GLIC: PM Anwar gesa sokong aspirasi negara sebagai destinasi pelaburan

Sementara itu, Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Australia, Sharrina Abdullah menyifatkan lawatan itu mencatatkan satu perkembangan penting dalam kerjasama antara kedua-dua negara melalui platform dua hala dan pelbagai hala.

Lawatan itu menonjolkan keazaman kedua-dua negara dalam meningkatkan kerjasama dalam bidang utama, yang mempunyai kepentingan strategik dan komitmen bersama untuk memperdalamkan lagi hubungan diplomatik, ekonomi dan budaya antara Malaysia dan Australia.

Related Articles

Back to top button