ekonomi

Kestabilan politik Malaysia berjaya tarik minat pelabur – PM Anwar

Kedudukan kerajaan yang berada dalam keadaan kukuh sejak setahun lalu telah menjadi faktor utama menarik minat pelabur untuk datang ke Malaysia, kata Perdana Menteri.

Melalui ucaptama pada Mesyuarat Meja Bulat bersama Pemimpin Industri di Melbourne pada Selasa, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, komitmen terhadap pembaharuan institusi membolehkan kerajaan yang kini dipimpinnya berada dalam kedudukan stabil dengan majoriti lebih dua pertiga berjaya dibentuk.

“Sejak beberapa bulan lalu, kami telah memperkenalkan pelbagai dasar baharu yang jelas, selain agenda ekonomi dalam pelan perindustrian dan peralihan tenaga.

“Saya merasakan disebabkan itulah kami berjaya memperoleh pelaburan domestik dan asing tertinggi pernah direkodkan, yang mengesahkan tahap keyakinan dan kepimpinan baharu,” katanya.

Mesyuarat itu bersempena lawatan rasmi sulung Anwar ke negara itu atas jemputan rakan sejawatannya, Anthony Albanese.

Ia disertai oleh 18 syarikat iaitu tujuh syarikat pembuatan, tiga syarikat perkhidmatan, tujuh pengimport dan satu persatuan.

Berucap selanjutnya, Anwar berkata Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) diberikan mandat untuk memastikan Malaysia kekal berdaya saing.

“Sudah pasti kami bernasib baik, (berada) dalam rantau ekonomi paling pantas berkembang di dunia (ASEAN) di mana kami akan menjadi pengerusi tahun depan.

“Namun, terdapat dimensi baharu..antaranya (Kerangka Kerjasama) ASEAN-Majlis Kerjasama Teluk (GCC) di mana mesyuarat awal diadakan tahun lalu bersama UAE (Emiriah Arab Bersatu), Arab Saudi, Qatar dan lain-lain telah memutuskan untuk bersama lagi tahun depan.

“Justeru, saya merasakan kami sedang bergerak ke hadapan dan mendapatkan rakan baharu..kami mengalu-alukan komitmen anda hari ini dan juga pada masa hadapan untuk meningkatkan pelaburan ke Malaysia,” tambah Anwar.

BACA LAGI: ALM Malaysia-Australia perkukuh hubungan erat kedua negara

Pada 2023, perdagangan dua hala Malaysia dan Australia mencecah AS$18.57 bilion (RM84.64 bilion).

Setakat Disember tahun lalu, pelaburan diluluskan Australia di Malaysia membabitkan 582 projek, dengan pelaburan direalisasikan membabitkan 366 projek.

Related Articles

Back to top button