ekonomi

Malaysia menang kes tuntutan terhadap diskriminasi biofuel sawit oleh EU

Malaysia memenangi kes tuntutan berkaitan diskriminasi biofuel minyak sawit yang diperuntukkan dalam Akta Delegasi Kesatuan Eropah (EU).

Menteri Perladangan dan Komoditi, Datuk Seri Johari Abdul Ghani memaklumkan, panel Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) pada 5 Mac 2024, mengeluarkan laporan akhir dan menyimpulkan bahawa Akta Delegasi EU yang menyekat biofuel minyak sawit adalah bersifat diskriminasi.

“Keputusan WTO ini menunjukkan bahawa tuntutan diskriminasi Malaysia adalah wajar. Ini membuktikan Malaysia memperjuangkan keadilan untuk biodiesel negara, peniaga, syarikat dan pekerja.

“Malaysia telah mendapat keadilan untuk peniaga biodiesel, syarikat dan pekerja kita.

“Laporan akhir WTO jelas mendapati kesalahan dengan penggunaan perubahan penggunaan tanah tidak langsung oleh EU (ILUC) untuk mengharamkan biofuel minyak sawit.

“Ia juga mencari kesalahan dengan pendekatan EU untuk memberitahu dan berunding dengan ekonomi lain apabila memperkenalkan langkah perdagangan baharu,” katanya dalam satu kenyataan pada Khamis.

Pada 10 Jun 2019, Parlimen EU meluluskan Akta Delegasi untuk menyekat dan melarang biodiesel minyak sawit menjelang 2030.

Akta Delegasi itu disifatkan diskriminasi terhadap ekonomi negara membangun di Asia Tenggara, Afrika dan Amerika Latin yang menghasilkan minyak sawit.

BACA LAGI: Kerajaan setuju kekalkan harga minyak masak sawit tulen kemasan botol

Sementara itu Johari menjelaskan kerajaan Malaysia akan memantau dengan teliti perubahan EU kepada peraturannya untuk membawanya seiring dengan penemuan WTO dan meneruskan prosiding pematuhan jika perlu.

“Kerajaan Malaysia kekal komited sepenuhnya untuk mempertahankan kepentingan pemain industri biofuel minyak sawit daripada halangan perdagangan dan diskriminasi,” tambahnya.

Related Articles

Back to top button