Parlimen

KPKT laksana pemetaan harga rumah mampu milik berdasarkan negeri, lokaliti

Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) sedang dalam usaha memastikan harga rumah mampu milik bersesuaian dapat ditawarkan mengikut negeri serta lokaliti.

Susulan itu menterinya, Nga Kor Ming berkata, KPKT sedang dalam proses pemetaan rumah mampu milik di bawah Dasar Perumahan Negara.

Kaedah baharu itu jelasnya akan berdasarkan kepada pendapatan median rakyat mengikut zon, negeri serta daerah yang diperoleh menerusi Tinjauan Laporan Survei Pendapatan Isi Rumah dan Kemudahan Asas Tahun 2022.

“Dulu di bawah Dasar Perumahan Negara definisi rumah mampu milik adalah tidak lebih daripada RM300,000 tetapi harga (rumah mampu milik) di Kelantan pun RM300,000, harga di Kuala Lumpur pun RM300,000. Adakah masuk akal?

“ Jadi, pada tahun ini, KPKT sedang melaksanakan pemetaan rumah mampu milik,“ jelasnya

Nga berkata begitu semasa sesi penggulungan Usul Menjunjung Kasih Titah Diraja bagi kementerian itu di Dewan Rakyat pada Isnin.

BACA LAGI: RM1.5 juta untuk naik taraf perumahan, kemudahan surau polis di Pulau Pinang

Sementara itu tambahnya, pemetaan harga rumah mampu milik itu dijangka dapat disiapkan tahun ini.

Ia kemudian akan dijadikan sebagai panduan saintifik kepada pemaju serta agensi penyedia perumahan bagi penetapan harga jualan rumah di setiap lokaliti.

Related Articles

Back to top button