Politik

Pimpinan PKR perlu berhati-hati terima keanggotaan baharu, elak peristiwa pengkhianatan berulang – AMK

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Malaysia mengingatkan pimpinan Parti KEADILAN Rakyat (PKR) untuk lebih berhati-hati menerima keanggotaan baharu daripada Perikatan Nasional begi mengelakkan peristiwa pengkhianatan terhadap parti itu tidak berulang kembali.

Pengarah Komunikasi AMK, Haziq Azfar Ishak berkata, hal itu susulan laporan oleh beberapa agensi media semalam terkait hasrat ‘segolongan kumpulan’ tertentu untuk menyertai KEADILAN yang wajar untuk diambil prihatin dan waspada.

“(Dalam hal ini) KEADILAN sebagai salah satu parti utama yang menerajui Kerajaan Perpaduan perlu mengekalkan kestabilan dalaman parti agar dapat melaksanakan agenda reformasi yang didambakan rakyat dalam pentadbiran Kerajaan Persekutuan, tanpa terpalit dengan permasalahan dalaman parti yang berupaya mengalihkan fokus sebenar,” katanya dalam satu kenyataan.

Sehubungan itu, katanya, adalah wajar supaya segala kemungkinan yang boleh mengganggu gugat kestabilan dalaman parti khususnya menerima keanggotaan baharu hasil penghijrahan beramai-ramai dari parti lain diambil kira dan dipertimbangkan sedalam-dalamnya.

“KEADILAN juga perlu terus beriltizam menunjukkan teladan yang baik untuk parti politik lain serta menunjukkan keikhlasan dalam perjuangan di medan siasah,” katanya.

Justeru, Haziq menegaskan KEADILAN seharusnya tidak lagi membenarkan sebarang ruang dibuka untuk mengulang peristiwa pengkhianatan terhadap parti pada tahun 2020 yang meruntuhkan kerajaan Pakatan Harapan ketika itu.

Terdahulu, bekas ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Dr Muhammad Faiz Na’aman menjangka lebih ramai pemimpin dan pengasas parti itu di semua peringkat akan menyertai PKR.

Muhammad Faiz yang mengesahkan penyertaan dalam PKR semalam membayangkan perkara itu akan berlaku dengan lebih ketara menjelang pemilihan parti Bersatu yang dijangka berlangsung tahun ini.

Related Articles

Back to top button