Global

Malaysia ikrar tingkat kerjasama antarabangsa, tangani masalah dadah

Malaysia menyatakan ikrar untuk meningkatkan kerjasama antarabangsa dan serantau dalam menangani masalah dadah.

Menteri Dalam Negeri (KDN) Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata, usaha itu selaras obligasi perjanjian antarabangsa dan serantau serta Pelan Strategik Antidadah 2021-2025 Malaysia.

“Malaysia akan terus mengukuhkan perkongsian dengan negara lain dan organisasi antarabangsa untuk menangkis pembuatan, pengeluaran, pengedaran dan pengedaran haram dadah terlarang.

“Pada masa sama, kerajaan komited memudahkan pertukaran maklumat, kepakaran dan amalan terbaik untuk memperkukuh usaha kolektif bersama masyarakat antarabangsa dalam mencegah jenayah berkaitan dadah.

“Dalam hal ini, Malaysia komited meneruskan usaha mengembangkan lagi kerjasama dua hala terutama dengan negara jiran terdekat dan mengambil bahagian secara aktif dalam inisiatif serantau dan global,” katanya.

Saifuddin berkata begitu melalui Kenyataan Menteri di Segmen Peringkat Tertinggi, Suruhanjaya Mengenai Narkotik Dadah ke-67, Pejabat Jenayah dan Dadah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNODC) di Vienna, Austria, malam tadi.

BACA LAGI: PM Anwar ‘salute’ kegigihan SPRM dan PDRM lawan rasuah, dadah

Sementara itu menurut Saifuddin, dalam usaha menangani isu berkaitan narkotik, penting untuk semua pihak memanfaatkan kekuatan dan sumber kolektif.

“Dengan berbuat demikian, kita boleh memajukan objektif mempromosi dan melindungi kesihatan, keselamatan awam, keselamatan dan kesejahteraan menyeluruh terhadap semua manusia, selaras dengan matlamat pembangunan mampan.

“Ia bertujuan meningkatkan pelaksanaan semua komitmen dasar dadah antarabangsa dan dalam menangani cabaran penyalahgunaan, penanaman dan pengeluaran dan pembuatan dadah narkotik dan bahan psikotropik haram serta pemerdagangan tidak sah bahan itu,” katanya dipetik.

Related Articles

Back to top button