Global

PM Anwar hubungi Ismail Haniyeh, sampaikan solidariti rakyat Malaysia

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menghubungi pemimpin utama gerakan Hamas, Ismail Haniyeh susulan serangan udara rejim Israel yang membunuh tujuh ahli keluarganya pada Rabu.

Melalui satu hantaran di laman Facebooknya, Anwar berkata beliau telah menyampaikan ucapan dukacita dan takziah atas pemergian tiga anak lelaki dan empat cucu pemimpin utama gerakan Hamas itu.

“Saya mewakili seluruh rakyat Malaysia menyatakan solidariti tidak berbelah bahagi dan semangat kebersamaan tinggi bersama keluarga Ismail serta seluruh rakyat Palestin yang telah kehilangan keluarga tersayang.

“Malaysia menzahirkan kecaman dan kutukan sekeras-kerasnya ke atas rejim biadab zionis Israel yang berterusan melakukan genosid kebencian ke atas warga Palestin.

“Ini membuktikan mereka tiada keinginan melakukan gencatan senjata sepertimana dituntut Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) tempoh hari dan tidak tunduk atau patuh kepada prinsip hukum serta undang-undang antarabangsa,” katanya.

BACA LAGI: Menteri Agama, MAPIM kutuk serangan terhadap keluarga Ismail Haniyeh

Al Jazeera semalam, melaporkan tiga anak lelaki Ismail iaitu Hazem, Amir dan Mohammad serta sekurang-kurangnya tiga cucu, terbunuh akibat dibom rejim Zionis

Ia sekali gus menjadikan seramai 60 ahli keluarga Ismail, termasuk anak saudara terbunuh sejak peperangan bermula.

Kejadian terbabit berlaku ketika keluarga Ismail menziarahi saudara mereka di kem pelarian Shati di utara Gaza.

Sementara itu Anwar melalui kenyataan sama mendesak supaya komuniti antarabangsa bertindak tegas terhadap tentera Israel atas kezaliman yang dibuat dan perlu bekerja untuk menjelmakan keamanan buat rakyat Palestin yang secara konsisten dinafikan sejak 75 tahun lalu.

“Serangan kurang ajar oleh rejim pengecut zionis Israel ini hanya melenyapkan sebarang harapan ke arah penyelesaian secara aman dengan prinsip kemanusiaan dan hak asasi manusia terus diinjak tanpa noktah,” tegasnya.

Related Articles

Back to top button