Global

Israel terbukti lakukan jenayah kemanusiaan – Yadim

Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) dan Majlis Amal Islami Malaysia (MAIM) mengutuk serangan rejim yang mensasarkan ahli keluarga pemimpin kanan Hamas, Ismail Haniyeh.

Presiden Yadim dan MAIM, Datuk Hasanuddin Mohd Yunus melalui satu kenyataan pada Sabtu berkata, serangan itu jelas membuktikan Israel tidak mematuhi mana-mana prinsip kemanusiaan dan moral dalam jenayah kemanusiaan yang dilakukannya.

Serangan tersebut yang membunuh 7 ahli keluarga Ismail juga menurutnya merupakan bukti keterdesakan kerajaan haram Israel menutup kegagalan mereka mengalahkan Hamas.

“Malangnya, dalam sejarah jenayah yang tidak pernah dilihat sebelum ini, banyak pihak yang mengaku penyokong hak asasi manusia hanya berdiri sebagai pemerhati.

“Sikap berdiam diri dan bersubahat mereka hanyalah alasan yang membenarkan rejim Zionis membantai rakyat Palestin secara berterusan,” katanya melalui kenyataan tersebut.

Hasanuddin berkata, Yadim dan MAIM mengucapkan takziah kepada semua ahli keluarga Ismail dan mendoakan mereka diberikan kekuatan dalam memperjuangkan rakyat Palestin.

BACA LAGI:Malaysia akan terus bersama Palestin – Fadhlina

“Saya mengucapkan takziah kepada anda sekeluarga dan berdoa kepada Allah semoga mereka diberikan syahid.

“Kami berdiri bersama anda dengan sokongan dan solidariti kami ketika saat yang sukar ini,” katanya.

Dalam serangan udara berhampiran Kem Al-Shati pada 1 Syawal lalu, tiga orang anak lelaki dan empat cucu maut Ismail maut dibom.

Related Articles

Back to top button