Anwar

Sidang Kemuncak KL20 2024: Malaysia jadi pemangkin ekosistem teknologi terbaik

Sidang Kemuncak KL20 2024 yang diadakan pada pagi Isnin di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur yang dirasmikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah menekankan kedudukan Malaysia untuk memanfaatkan ekosistem permulaan dan perdagangan.

Beliau berkata, penekankan terhadap kecemerlangan ekonomi Malaysia dalam industri elektronik dan elektrik (E&E) dan keperluan untuk inovasi berterusan perlu dipraktikkan untuk memangkinkan ekosistem teknologi negara.

“Hakikatnya ialah kita telah terlepas peluang dalam pelaburan teknologi, menjadikannya ia penting bagi kita untuk menyusun semula strategi dan menyediakan ekosistem terbaik untuk memperoleh kelebihan daya saing untuk menarik pelaburan bernilai tinggi.

“Oleh itu, KL20 tidak hanya mewakili satu peristiwa sidang kemuncak, tetapi menandakan isyarat yang jelas dari masa lalu dengan usaha yang menyeluruh untuk memangkinkan ekosistem teknologi.

“KL20 sesuai secara strategik ke dalam Ekonomi Pentadbiran Pusat Falsafah kerajaan ini, di bawah kerangka kerja ekonomi MADANI, yang ditekankan oleh prinsip bahawa pertumbuhan ekonomi dan pengedaran adalah serasi, dan pembetulan kerajaan mesti selaras dengan kuasa pasaran,” katanya.

Dalam pada itu, Anwar berkata, kerajaan komited untuk memupuk keusahawanan tempatan dan menarik pelaburan bernilai tinggi termasuk melancarkan ‘National Fund-of Funds’ oleh Khazanah Nasional dengan jumlah peruntukan awal sebanyak RM1 bilion dalam syarikat-syarikat Malaysia berpertumbuhan tinggi yang inovatif.

“Saya dengan sukacitanya mengumumkan penubuhan taman reka bentuk Litar Bersepadu (IC) terbesar di Asia Tenggara, yang akan menempatkan penyewa utama bertaraf dunia dan bekerjasama dengan syarikat global seperti ARM.

“Ini dilakukan dengan sokongan Selangor Information Technology and Digital Economy Corporation (SIDEC), dengan kerajaan Selangor, dan menjadi bukti bahawa momentum sedang dibina dengan rancak.

“Sidang kemuncak itu juga bertujuan untuk meningkatkan sambungan antarabangsa, dengan rancangan untuk sambungan bandar ke bandar antara Kuala Lumpur dan Hangzhou,” katanya.

Secara keseluruhannya, KL20 dilihat sebagai langkah penting dalam perjalanan Malaysia untuk merangkul teknologi, meningkatkan usahawan tempatan, dan menarik pelaburan global, meletakkan negara sebagai pemimpin dalam sektor seperti semikonduktor, tenaga bersih, agritech, dan Fintech Islam.

Related Articles

Back to top button