Global

Kuasa besar dunia berpengaruh ke atas Israel digesa hentikan tindakan operasi ketenteraan oleh rejim Zionis – PBB

Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Antonio Guterres , menggesa mana-mana pihak khususnya kuasa besar dunia yang mempunyai pengaruh ke atas Israel untuk menghentikan tindakan rejim Zionis yang melancarkan operasi ketenteraan di Rafah, selatan Semenanjung Gaza.

Guterres dalam amaran kerasnya berkata, serangan tentera ke atas Rafah memberi kesan buruk yang tidak dapat ditanggung kerana mengorbankan ribuan orang awam dan memaksa ratusan ribu lagi melarikan diri.

“Serangan tentera bukan sahaja akan memberi impak buruk kepada rakyat Palestin di Gaza tetapi juga kesan yang ketara di seluruh rantau ini,” katanya pada sidang media.

Pada masa sama, Guterres berkata, keadaan semakin buruk di Gaza selepas serangan 7 Oktober lalu dan mendesak gencatan senjata, pembebasan segera tanpa syarat semua tebusan, serta pergerakan besar dalam bantuan kemanusiaan yang sehingga kini masih tidak didengari.

“Demi rakyat Gaza, tebusan dan keluarga mereka di Israel, serta wilayah dan dunia yang lebih luas, saya sangat menggalakkan kerajaan Israel dan pimpinan Hamas untuk mencapai persetujuan,” katanya.

Guterres turut melahirkan kebimbangan mengenai laporan bahawa hospital kini diibaratkan seperti tanah perkuburan besar-besaran di Gaza.

Beliau berkata, pihaknya juga mendesak siasatan antarabangsa disegerakan terhadap penemuan kubur besar di beberapa lokasi di Gaza antaranya Kompleks Perubatan Al Shifa dan Kompleks Perubatan Nasser.

“Saya amat bimbang dengan laporan bahawa kubur besar ditemui di beberapa lokasi di Gaza.

“Adalah penting untuk memberikan kebenaran terhadap penyiasat antarabangsa bebas, dengan kepakaran forensik, ke tapak perkuburan untuk menentukan keadaan tepat berhubung jumlah rakyat Palestin yang kehilangan nyawa dan dikebumikan, atau dikebumikan semula,” katanya.

Beliau berkata, kanak-kanak dan orang kurang upaya di utara Gaza kini berdepan ancaman maut akibat kelaparan dan penyakit yang memerlukan tindakan dalam segenap aspek bagi mengelakkan kebuluran akibat perbuatan manusia ini.

Guterres yang menekankan kepentingan untuk memberi tekanan bagi mengelakkan tragedi lebih ngeri berlaku di Gaza, berkata, halangan terbesar untuk melaksanakan kerja membantu rakyat Palestin ialah kurangnya aspek keselamatan untuk sukarelawan.

Katanya, konvoi bantuan kemanusiaan, kemudahan, kakitangan dan penerima bantuan tidak seharusnya menjadi sasaran. “Kita berterima kasih atas bantuan melalui udara dan laut namun kaedah itu tidak boleh menggantikan akses melalui laluan darat.

“Pihak berkuasa Israel harus membenarkan bantuan yang selamat, pantas dan tanpa halangan,” katanya.

Dalam perkembangan sama, mengenai peranan agensi PBB untuk Pelarian Palestin (UNRWA), Guterres berkata, mereka sudah melakukan kerja yang amat diperlukan untuk membantu jutaan penduduk di Gaza, Tebing Barat yang diduduki termasuk Baitulmaqdis Timur, Jordan, Syria dan Lubnan.

Katanya, pelan tindakan sudah dibangunkan untuk melaksanakan cadangan supaya UNRWA bersifat berkecuali seperti dilaporkan kumpulan penyiasatan bebas sebelum ini.

“Banyak negara yang sebelum ini menghentikan sementara dana kepada UNRWA sudah meneruskan semula sumbangan,” katanya.

Beliau berkata, malah ada beberapa negara anggota juga mula menyokong UNRWA buat kali pertama, namun masih terdapat jurang pembiayaan.

Katanya, ini adalah masanya untuk menetapkan semula harapan melalui dana ini kepada kepada penyelesaian dua negara, ke arah keamanan dan keselamatan untuk Israel, Palestin dan wilayah yang lebih luas.

“Saya menggesa negara anggota, penderma untuk terus menyalurkan dana bagi memastikan kesinambungan operasi agensi itu kerana ia adalah sumber harapan dan kestabilan,” katanya. – Agensi

Related Articles

Back to top button