Sukan

Malaysia bertemu Jepun di suku akhir Piala Thomas

Malaysia dijangka berdepan laluan getir apabila diundi bertemu Jepun pada perlawanan suku akhir Piala Thomas 2024 di Gimnasium Pusat Sukan Hi-Tech di China pada Khamis.

Dalam majlis undian, juara Kumpulan C dan juara 14 kali Indonesia diundi bertemu naib juara Kumpulan A, Korea Selatan, manakala tuan rumah China (juara 10 kali) bertemu India.

Jaguh Eropah Denmark akan menentang Taiwan untuk satu lagi saingan suku akhir.

Aksi suku akhir Malaysia-Jepun dan China-India akan berlangsung jam 5 petang manakala perlawanan Indonesia-Korea Selatan dan Denmark-Taiwan akan berlangsung Jumaat ini.

Pada edisi lepas di Nonthaburi, Thailand dua tahun lalu, skuad Piala Thomas negara menamatkan kempen di suku akhir apabila tewas 3-2 di tangan India.

India muncul juara pada edisi tersebut selepas menewaskan Indonesia 3-0 di pentas final.

Malaysia memulakan kempen Kumpulan D dengan bergaya apabila membelasah Hong Kong Sabtu lalu dan Algeria pada hari berikutnya dengan keputusan sama 5-0 sebelum tunduk kepada Denmark, 2-3 semalam.

Skuad yang diketuai oleh Soh Wooi Yik itu akan meneruskan kempen tersebut demi misi membawa piala itu pulang ke tanah air sejak kali terakhir memenanginya pada 1992.

Pemain perseorangan profesional, Lee Zii Jia akan menjadi harapan negara untuk menyumbang mata pertama selaku satu-satunya pemain negara menduduki ranking ke-10 dunia, manakala yang lain berada di luar kelompok 30 teratas seperti Leong Jun Hao (37) diikuti Cheam June Wei (63) dan Justin Hoh di ranking ke-233.

Di atas kertas, Jepun berada di hadapan dalam kem perseorangan kerana mempunyai Kodai Naraoka (ke- 6 dunia) diikuti oleh Kenta Nishimoto (12), Koki Watanabe (21) dan bekas dua kali juara dunia, Kento Momota.

Perlawanan separuh akhir berlangsung Sabtu ini dan final pada Ahad.

Related Articles

Back to top button