Nasional

Majlis Ulama Asia 2024 main peranan penting tangani cabaran Islamofobia

Mendepani cabaran Islamofobia menjadi medan perbincangan utama pada Majlis Ulama Asia 2024.

Menurut Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Datuk Hakimah Mohd Yusoff, majlis itu memfokuskan peranan agama dalam mempromosikan keamanan ke arah menangani dan menyelesaikan semua bentuk konflik yang membawa kepada perpecahan.

“Majlis berkenaan mengumpulkan ulama-ulama dari negara sekitar Asia.

“Ia membicarakan topik berkaitan keamanan sejagat dan kehidupan bersama dan bagaimana langkah-langkah untuk kita menangani isu-isu berkaitan ‘extremism’, berkaitan dengan pelampau dalam amalan beragama dan sebagainya.

“Dan bagaimana toleransi dan kesederhanaan itu boleh membantu mengekalkan keamanan yang kita hasratkan,” katanya kepada pemberita pada Majlis Ulama Asia 2024 di Kuala Lumpur.

Menurut Hakimah, umat Islam perlu mengamalkan nilai kesederhanaan atau wasatiyyah dalam berhadapan dengan pelbagai fahaman dan mazhab serta tidak menjadikan ia sebagai ketakutan, kebencian atau konflik.

Selain itu, majlis berkenaan juga bertujuan merapatkan hubungan kemanusiaan, mengelakkan jurang kefahaman, memupuk keharmonian, membina permuafakatan, mengukuhkan persahabatan serta kerjasama antara negara di rantau asia.

Majlis Ulama Asia 2024, adalah anjuran Pejabat Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) dengan kerjasama JAKIM bersama Liga Dunia Islam, Arab Saudi.

Progam tersebut bertujuan memupuk perpaduan dan nilai murni serta menghormati perbezaan pelbagai dimensi dari sudut berdasarkan teras MADANI, teologi dan sosiologi.

Related Articles

Back to top button