Global

PM Anwar ke Qatar, teruskan misi kukuh kerjasama dua hala

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim akan ke Qatar bermula hari ini hingga 14 Mei depan untuk lawatan kerja rasmi.

Kementerian Luar (Wisma Putra) melalui satu kenyataan memaklumkan lawatan sulung Perdana Menteri ke Negara Teluk itu adalah atas jemputan Amir Qatar Sheikh Tamim Bin Hamad Al Thani dan bersempena ulang tahun ke-50 hubungan diplomatik antara Malaysia dan Qatar.

Lawatan tersebut dijangka akan mengukuhkan lagi hubungan dan kerjasama di antara Malaysia dan Qatar di dalam pelbagai aspek.

“Perdana Menteri akan diiringi Menteri Luar Datuk Seri Mohamad Hasan; Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz serta Menteri Pendidikan Tinggi Datuk Seri Dr. Zambry Abd Kadir.

“Selain diberikan sambutan rasmi, Perdana Menteri juga akan menghadap Sheikh Tamim Bin Hamad Al Thani,” kata kenyataan itu.

Qatar merupakan rakan dagangan kelima terbesar Malaysia, destinasi eksport keenam terbesar dan sumber import keenam terbesar dari rantau Asia Barat.

Dari Januari hingga Mac 2024, jumlah perdagangan Malaysia dengan Qatar meningkat 178.4% kepada RM1.43 bilion (AS$303.9 juta) berbanding RM514.9 juta (AS$116.7 juta) untuk tempoh yang sama pada 2023.

Sementara itu Wisma Putra memaklumkan, pada lawatan itu Perdana Menteri akan menyertai Forum Ekonomi Qatar (QEF) Keempat 2024 dan bertemu dengan kapten-kapten industri dan para pelabur dari Qatar sebagai usaha menarik pelaburan bagi inisiatif Ekonomi MADANI.

Perdana Menteri juga akan mengadakan pertemuan dengan rakan sejawatannya Sheikh Mohammed Bin Abdulrahman bin Jassim Al-Thani.

“Kedua-dua pemimpin dijangka membincangkan kemajuan hubungan dua hala terutamanya mengenai kerjasama ekonomi dan pendidikan serta bertukar-tukar pandangan mengenai isu serantau dan antarabangsa, termasuk konflik Palestin-Israel,” tambah Wisma Putra.

BACA LAGI: PM Anwar seru negara Arab, Islam tegas tuntut keadilan untuk Palestin

Sementara itu Duta Besar Malaysia di Qatar Zamshari Shaharan menyifatkan lawatan sulung Perdana Menteri itu sebagai satu permulaan yang baik bagi kedua-dua negara, bukan sahaja mempererat hubungan baik selama 50 tahun malah juga meneroka kerjasama baharu untuk 50 tahun akan datang.

Malah kehadiran Anwar yang juga Menteri Kewangan pada forum ekonomi itu dilihat signifikan memandangkan Malaysia turut diberikan pentas menerusi sesi ‘In Coversation with Prime Minister Anwar Ibrahim’ selama 30 minit untuk berinteraksi dengan peserta forum meliputi peserta industri di Qatar serta delegasi kerajaan.

Related Articles

Back to top button