Nasional

KWAP rancang wujud 12 dana di bawah ‘Dana Pemacu’

Kumpulan Wang Persaraan Inc (KWAP) merancang untuk mewujudkan 12 dana di bawah ‘Dana Pemacu’ yang baru dilancarkan, dengan empat dana masing-masing dalam tiga aset berbeza iaitu ekuiti persendirian, infrastruktur dan aset hartanah.

KWAP berkata, kesemua 12 dana itu akan tertumpu kepada Malaysia kerana majoriti pelaburan akan berada di Malaysia.

Dana persaraan itu berkata bahawa ia juga akan dibenarkan mencari peluang pelaburan di luar Malaysia.

Menurut KWAP, rancangan untuk menubuhkan 12 dana itu dicadangkan kerana tiada dana infrastruktur khusus tertumpu kepada Malaysia, manakala dana minimum tersedia untuk sektor hartanah.

Ketua Pegawai Eksekutif KWAP, Datuk Nik Amlizan Mohamed berkata ini adalah masa yang sesuai untuk mewujudkan pemain pelaburan baharu dalam pasaran.

“Ia adalah yang pertama seumpamanya dan tidak pernah wujud sebelum ini.

“Jadi, bagi kami, ia sebenarnya agak mengujakan. Saya rasa kemampanan platform itu (Dana Pemacu) akan berterusan (selama bertahun-tahun),” katanya semasa temu bual yang diadakan sempena pelancaran Dana Pemacu.

Sementara itu, Ketua Pegawai Pelaburan Hazman Hilmi berkata, terdapat sambutan menggalakkan apabila KWAP mula meminta cadangan untuk Dana Pemacu, dan ia menerima lebih 40 cadangan pelaburan daripada rakan kongsi am (GP) global utama dengan jenama yang kukuh.

Beliau berkata, majoriti GP yang berminat terlibat dalam pelaburan Syariah dan nama mereka akan diumumkan pada Ogos atau September.

Terdahulu, semasa Forum Global Ekonomi dan Kewangan Islam, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan rancangan KWAP untuk memperuntukkan RM3 bilion kepada pelaburan patuh syariah, separuh daripada jumlah komitmen modal Dana Pemacu.

Related Articles

Back to top button