Global

Malaysia optimis kerjasama dengan WHO terkait GPW14

Malaysia optimis kerjasama dengan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) berkaitan Fourteenth General Programme of Work (GPW14) akan menjadi instrumen penting bagi membimbing ahli dan pemain kesihatan lain dalam melakukan transformasi digital dan reformasi kesihatan.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad berkata, GPW14 turut memperkasakan WHO untuk berfungsi dengan berkesan merentasi semua peringkat organisasi, dengan bersama-sama mampu mengorak langkah penting dalam meningkatkan kesihatan untuk mencapai Matlamat Pembangunan Mampan (SDG).

“Tema ‘All for Health, Health for All’ adalah suatu keperluan moral dan sosial yang sungguh-sungguh, yang bergema dengan mendalam dengan transformasi berterusan Malaysia dalam pembiayaan kesihatan dan penyampaian perkhidmatan.

“Kami sedang mengubah cara penyediaan penjagaan dengan memacu inovasi kesihatan digital untuk membawa perkhidmatan lebih dekat dengan rumah, dengan sokongan daripada pembaharuan pembiayaan bantuan yang mampan yang meningkatkan kesamarataan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan Kenyataan Negara pada Sidang Pleno Perbincangan Umum sempena Perhimpunan Kesihatan Sedunia ke-77 (WHA77) di Geneva, Switzerland, pada Selasa.

Related Articles

Back to top button