Negeri

10,000 liter air pertama percuma selama 6 bulan bagi 597,000 pengguna di Pulau Pinang

Seramai 597,000 pengguna air domestik di Pulau Pinang akan menikmati 10,000 liter air pertama secara percuma bagi setiap bil selama enam bulan yang diumumkan oleh kerajaan negeri pada Khamis.

Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP), K Pathmanathan berkata, pengguna air domestik yang menggunakan lebih daripada 10,000 liter dalam dua bulan akan menjimatkan RM6.20 bagi setiap bil dalam tiga bil dwi-bulanan.

Difahamkan, bil air domestik di Pulau Pinang dicaj setiap dua bulan.

“Jumlah penjimatan bagi setiap pengguna air domestik akan menjadi RM18.60 dalam tempoh enam bulan yang ditetapkan.

“Kesan yang dijangka terhadap hasil PBAPP dalam tempoh dari 1 Julai hingga 31 Disember tahun ini adalah kira-kira RM11 juta,” katanya, hari ini.

Terdahulu, kerajaan Pulau Pinang mengumumkan setuju untuk memberikan secara percuma 10,000 liter pertama air bagi setiap bil selama enam bulan dan memberikan rebat RM20 untuk isi rumah besar dengan pendapatan RM5,000 dan ke bawah.

Kerajaan negeri mengarahkan PBAPP memberikan rebat kepada rakyat bagi meringankan beban mereka.

Walaupun Pulau Pinang masih menikmati tarif kedua terendah di Malaysia, ramai yang mengadu kerana peningkatan mendadak daripada tarif sebelumnya yang tidak disesuaikan selama 31 tahun bagi band pertama (20 meter padu) dan sembilan tahun bagi band lain.

Pathmanathan berkata PBAPP juga akan memperluaskan skim rebat “Mesra Keluarga” untuk isi rumah besar (lapan orang atau lebih).

Katanya, antara lain, kriteria permohonan termasuk isi rumah besar dengan lapan orang atau lebih yang tinggal di rumah yang sama (semua mempunyai alamat yang sama dalam MyKad) dan pendapatan isi rumah B40 sebanyak RM5,580 dan ke bawah (pendapatan isi rumah untuk kategori miskin mutlak mengikut Laporan Survei Pendapatan Isi Rumah Pulau Pinang 2022).

Related Articles

Back to top button