Semasa

MOSTI komited pastikan Malaysia sedia terima limpahan pembangunan sektor AI

Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) komited untuk memastikan negara bersedia untuk menerima pembangunan dalam sektor kecerdasan buatan (AI).

Menterinya, Chang Lih Kang berkata, pihaknya akan memastikan infrastruktur, dasar dan insentif dipenuhi.

Usaha itu juga jelasnya penting agar selari dengan nilai ekonomi MADANI untuk meningkatkan taraf hidup rakyat yang menyokong pertumbuhan industri dan inovasi berasaskan digital.

“Usaha ini akan mencipta peluang pekerjaan dan juga membangunkan kemahiran tenaga kerja tempatan bagi memacu pembangunan dan penggunaan AI untuk ekonomi dan sosial Malaysia,” katanya.

Ahli Parlimen Tanjung Malim itu berkata demikian pada ucapan di Seminar Memperkasa Komuniti Dengan AI: Membuka Potensi Melalui Teknologi di ibu negara pada Jumaat.

BACA LAGI: Penggunaan teknologi AI dalam sektor binaan kurangkan kebergantungan pekerja asing

Seminar itu yang dihadiri kira-kira 200 peserta dianjurkan selaras peralihan negara kepada ekonomi digital yang menyokong beberapa pelan tindakan nasional termasuk Rangka Tindakan Ekonomi Digital Malaysia (MyDIGITAL).

Ia menyediakan platform untuk berinteraksi selain membolehkan peserta bertukar-tukar idea, menjalin kerjasama serta meneroka peluang baru merentas pelbagai sektor.

Related Articles

Back to top button