Semasa

KPDN bakal teliti keluhan pengusaha trak tunda

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) mengambil perhatian keluhan segelintir pengusaha trak penunda kenderaan berhubung subsidi diesel bawah Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS)

Menurut Timbalan Menteri KPDN, Fuziah Salleh, pihaknya akan meneliti dan menimbang keluhan dilontar penguasa trak berkenaan.

“Kita maklum tentang isu dan ini dan ketika ini sesi libat urus secara berterusan akan dilakukan bagi meneliti permohonan yang diterima. Andai kumpulan ini membuat rayuan, kita akan teliti dan minta Jawatankuasa Khas lihat rayuan tersebut,” katanya dipetik.

Pengusaha trak penunda kenderaan pada Selasa menggesa kerajaan mempertimbangkan perkhidmatan berkenaan dimasukkan dalam senarai 23 kategori kenderaan layak menerima bantuan diesel bawah SKDS.

Persatuan Trak Tunda dan Pengangkutan Kereta 1 Malaysia (1MTTCC) mendakwa sejak penyasaran subsidi diesel pada 10 Jun, kos operasi mereka naik sekali ganda susulan peningkatan harga diesel kepada RM3.35 seliter daripada RM2.15.

BACA LAGI: KPDN perketat kawalan, kerjasama dengan pihak berkuasa benteras penyeludupan diesel

Persatuan itu mendedahkan pihaknya hanya boleh mengenakan caj perkhidmatan sebanyak RM150 bagi 1km hingga 10km, namun peningkatan kos menyebabkan mereka tidak lagi mampu patuh kepada pekeliling itu.

Terdahulu, Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil mendakwa sektor pembinaan dan syarikat perkhidmatan termasuk penunda kenderaan dikesan antara pihak menyalah guna diesel subsidi tahun lalu.

Related Articles

Back to top button