Semasa

Bertentangan undang-undang negara, Malaysia tidak ratifikasi konvensyen PBB antiseksaan

Malaysia tidak akan meratifikasi Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Menentang Penyeksaan (UNCAT) buat masa ini, tegas Menteri Dalam Negeri.

Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail di Dewan Rakyat pada Isnin menegaskan, perkara itu memerlukan pindaan lanjut terhadap undang-undang sedia ada memandangkan ada seksyen terkandung dalam konvensyen itu secara jelas menyebut bahawa undang-undang negara tidak boleh ada elemen sebabkan severe pain (kesakitan yang berat).

“Sedangkan akta (jenayah) kita ada sebatan. (Undang-undang) syariah pun ada sebatan. Sebatan ni sakit lah.

“Kalau sakit itu pun tidak boleh maka kalau meterai (UNCAT) maka akta sedia ada kena pinda banyak.

“Buat masa ini tidak (akan ratifikasi),” katanya sebagai menjawab isu yang dibangkitkan oleh ahli parlimen yang membahaskan laporan tahunan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam).

Sementara itu, Saifuddin turut menjawab perbahasan ahli parlimen mengenai isu yang diketengahkan oleh Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) mengenai pengurusan pelarian dan hubungan kerajaan dengan Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Pelarian (UNHCR).

BACA LAGI: Malaysia tidak akan pertaruh kedaulatan negara dalam tandatangani perjanjian antarabangsa

Memandangkan Malaysia kekal tidak menandatangani Konvensyen Pelarian PBB 1951, Saifuddin berkata hubungan kerja sedia ada yang terjalin sejak era Perang Vietnam untuk UNHCR membantu penempatan semula pelarian.

“Sementara mereka (pelarian) berada di sini, mereka juga manusia dan kita mesti mengambil kira aspek kebajikan mereka, selain faktor keselamatan. Perlu ada keseimbangan,” katanya.

Related Articles

Back to top button