Global

Malaysia kutuk keras serangan Israel terhadap rakyat Palestin di kem pelarian Al-Mawasi

Malaysia mengutuk sekeras-kerasnya serangan berterusan oleh rejim Israel yang mensasarkan rakyat Palestin, termasuk serangan udara di kem pelarian Al-Mawasi pada Sabtu.

Menurut kenyataan Kementerian Luar (Wisma Putra), serangan terkutuk dan tidak berperikemanusiaan itu berlaku di zon selamat yang ditetapkan oleh Israel untuk rakyat Palestin.

“Serangan yang dilakukan itu jelas sebagai satu pengabaian dan tindakan berkenaan ternyata tidak menghormati nyawa manusia.

“Ia juga bercanggah dengan undang-undang kemanusiaan antarabangsa, undang-undang hak asasi manusia antarabangsa dan undang-undang antarabangsa.

“Malaysia kekal dengan sokongan teguh terhadap rakyat Palestin dan menolak sekeras-kerasnya keganasan serta kekejaman berterusan yang dilakukan oleh tentera rejim Zionis.

“Keganasan berterusan ini secara jelas melanggar Resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu 2735 (2024), yang menyeru untuk menghentikan segera peperangan, melindungi penduduk awam dan memberi akses bantuan kemanusiaan tanpa halangan di Gaza,” menurut kenyataan pada Ahad.

Terdahulu, Kementerian Kesihatan Palestin melaporkan, serangan itu mengorbankan kira-kira 71 orang termasuk golongan wanita dan kanak-kanak.

Kementerian itu berkata, lebih 289 yang lain cedera dalam serangan di kem Al-Mawasi dan mengutuk ‘pembunuhan beramai-ramai’ yang kejam itu.

Dalam pada itu, Kementerian Luar turut meminta masyarakat antarabangsa untuk mengambil tindakan segera dan tegas bagi mengakhiri keganasan berkenaan serta menuntut pemimpin Israel untuk bertanggungjawab ke atas jenayah yang tidak berperikemanusiaan itu.

Related Articles

Back to top button