Global

Joe Biden tarik diri, Kamala Harris sebagai pengganti

Presiden Amerika Syarikat (AS), Joe Biden, menarik diri daripada perebutan jawatan presiden dan mengesahkan Naib Presidennya, Kamala Harris, sebagai calon Parti Demokrat.

Biden berkata, adalah menjadi satu penghormatan terbesar dalam hidupnya untuk berkhidmat sebagai Presiden AS.

“Walaupun saya berhasrat untuk bertanding semula, namun demi kepentingan terbaik parti dan negara, saya percaya adalah lebih baik untuk berundur dan menumpukan perhatian kepada tugas sebagai Presiden untuk baki penggal saya,” katanya dalam satu kenyataan yang disiarkan dalam X.

Biden menawarkan sokongan penuh untuk Harris yang akan menggantikannya sebagai calon presiden dalam pilihan raya yang akan diadakan pada 5 November ini, menurut Agensi Anadolu (AA).

“Demokrat sudah tiba masanya untuk bersatu dan menewaskan Trump. Mari lakukan ini,” katanya.

Biden berkata, beliau akan berucap dengan lebih terperinci mengenai keputusannya kepada negara, akhir minggu ini.

Pencalonannya menjadi tumpuan berikutan prestasi buruknya menentang bekas Presiden, Donald Trump dalam debat presiden akhir bulan lalu.

Pada Khamis lalu, Trump menerima pencalonan presiden Republikan pada Konvensyen Nasional Republikan (RNC) di Milwaukee, Wisconsin, ketika desakan supaya Biden menarik diri daripada perlumbaan itu semakin meningkat.

Sementara itu, Harris dalam satu kenyataan berkata, dia berbesar hati mendapat sokongan Biden, sambil menambah niatnya adalah untuk mendapatkan dan memenangi pencalonan itu.

“Sepanjang tahun lalu, saya sudah mengembara ke seluruh negara, bercakap dengan rakyat Amerika mengenai pilihan jelas dalam pilihan raya penting ini.

“Itulah yang akan saya lakukan dalam beberapa hari dan minggu akan datang.

“Saya akan melakukan segala-galanya untuk menyatukan Parti Demokrat dan negara untuk mengalahkan Donald Trump dan agenda Projek 2025 yang melampau,” katanya.

Tambahnya, ada tempoh 107 hari lagi untuk Hari Pilihan Raya.

“Bersama-sama, kita akan berjuang. Dan bersama-sama, kita akan menang,” katanya.

Menurut CNN, memetik sumber yang biasa dengan isu itu, rancangan untuk Biden menarik diri daripada perlumbaan berkenaan sudah dilaksanakan pada malam Sabtu dan dimuktamadkan semalam.

Biden masih dalam proses pemulihan daripada jangkitan Covid-19 dan berehat di rumahnya di Pantai Rehoboth, Delaware. – Agensi

Related Articles

Back to top button